Szkoła Podstawowa nr 27 w Toruniu

autor: Hania Zaustowicz
(klasa III)



ZDOLNY UCZEŃ

STYPENDYŚCI MARSZAŁKA WOJEWÓDZWTWA 2022/2023

POLA MELER
SZYMON SZOT

STYPENDYŚCI PREZYDENTA MIASTA TORUNIA 2022/2023

SZYMON SZOT

STYPENDYŚCI MARSZAŁKA WOJEWÓDZWTWA 2019/2020

ANTONII GADOMSKI
SZYMON SZOT

STYPENDYŚCI PREZYDENTA MIASTA TORUNIA 2019/2020

ANTONII GADOMSKI
SZYMON SZOT
POLA MELER

„O CZYM ŚPIEWA WIOSNA?”

W czwartek – 24. maja w naszej szkole odbył się konkurs literacko – muzyczny pt. „O czym śpiewa wiosna”. Chętni uczniowie z klas IV – VII interpretowali wiersz o tematyce wiosennej do przygotowanych utworów muzycznych.

Z tym zadaniem najlepiej poradzili sobie uczniowie klasy VI – Mateusz Kamiński i Oliwier Narloch, którzy zachwycili jury ciekawą prezentacją wiersza pt. „Majowy wiersz” W. Domeradzkiego z towarzyszeniem utworu Edwarda Griega Poranek z suity Peer Gynt. Drugie miejsce zajęli ex aequo Sara Jabłońska Mają Markiewicz i Szymon Suszek z Sarą Wiśniewską. Natomiast trzecie miejsce wywalczyła Agata Klufczyńska. Interpretowano wiersze m.in. Bolesława Leśmiana, Marii Kownackiej, Małgorzaty Strzałkowskiej do muzyki Vivaldiego, Mozarta, wspomnianego już Griega i innych kompozytorów.

Wszyscy, którzy mogliby powątpiewać w to, czy „wiosna śpiewa”, mogli się tych wątpliwości pozbyć słuchając występów uczestników konkursu. Słowa wierszy o wiośnie przenikały się z muzyką, a muzyka wkraczała w treść wiersza wywierając przemożny wpływ na kierunek interpretacji.

WIELKIE GRATULACJE
Kinga Andruszkiewicz
Beata Goc

“Żyj zdrowo i kolorowo”

W szkolnym konkursie plastyczno – przyrodniczym
I miejsce zajęła Kinga Gutmańska z kl. VI
II miejsce zajęła Pola Piotrowska z kl. IV a
III miejsce zajęła Pola Meler z kl. IV b
wyróżnienie otrzymał Jurand Dubiel z kl. IV b

Serdecznie gratulujemy!

Tobias Baus - Saxmania 2018 – 20 lat minęło

W piątek - 26.01.2018 roku mieliśmy okazję posłuchać występu Tobiasa w ramach 20 już edycji koncertu "Saxmania 2018".
Wśród znakomitych saksofonistów zaproszonych w tym roku przez organizatora Dariusza Zaleśnego, swój występ odnotował świetnie zapowiadający się saksofonista Tobias. Jesteśmy dumni, że Tobias jest wśród nas i możemy widzieć jego wspaniały rozwój muzyczny




Etap rejonowy Ogólnopolskiego Konkursu Historycznego

Marek Malicki z klasy VI zakwalifikował się do etapu rejonowego Ogólnopolskiego Konkursu Historycznego "Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego". Marek na etapie szkolnym osiągnął bardzo wysoki wynik! Gratulujemy!

Sylwia Adryjańczyk

Przedmiotowy Konkurs z Matematyki

Do etapu rejonowego z Przedmiotowego Konkursu z Matematyki przeszli: Maja Markiewicz, Sara Wiśniewska, Marek Malicki z klasy 6 oraz Tosia Jackowiak, Anna Kondej, Hubert Chościński, Szymon Peda, Piotr Więckowski, Jakub Smyczyński z klasy 7.
Gratulacje!!! trzymamy kciuki na etapie rejonowym 3 lutego 2018r.

Przedmiotowy Konkurs z Przyrody

Do etapu rejonowego z Przedmiotowego Konkursu z Przyrody przeszli: Marianna Maksim, Anna Kondej, Zofia Gadomska, Antoni Gadomski.
Gratulacje!!! trzymamy kciuki na etapie rejonowym.

Liga Zadaniowa


Niesamowity sukces, dwóch naszych uczniów Nikodem Gapski i Michał Biesiadowski zajęli czołowe miejsca w Wojewódzkim Konkursie Przedmiotowym "Liga Zadaniowa" organizowanym przez UMK w Toruniu. Uczniowie Ci zdobywali przez trzy spotkania na etapie rejonowym punkty, które dały im I miejsce w konkursie, a wśród tych pierwszych miejsc wśród toruńskich szkół Nikodem zajął I miejsce a Michał III miejsce. Chłopcy zmagali się z trudnymi i nietypowymi zdaniami matematycznymi i przeszli do etapu wojewódzkiego, gdzie zdobyli tytuł laureata. Wśród nagrodzonych jest również Korneliusz Dębiak, Który z całego konkursu zajął III miejsce. Uczniom życzymy dalszych sukcesów matematycznych w gimnazjum. Gratulacje!!!
Dorota Makowiecka


Liga Zadaniowa


W roku szkolnym 2015/2016 odbyła się XXIX edycja Wojewódzkiego Konkursu Matematycznego Liga Zadaniowa. Z naszej szkoły wzięło udział 7 uczniów z klasy V i VI. Konkurs skladał się z etapu szkolnego, trzech etapów rejonowych, gdzie uczniowie zdobywali punkty za rozwiązanie zadań i etap finałowy. Obecnie organizatorami konkursu są: Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych oraz Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikolaja Kopernika w Toruniu, natomiast współorganizatorami konkursu są: Wydział Oświaty Urzędu Miasta Torunia, Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli przy CKU w Toruniu i od roku 2009/10: Kujawsko-Pomorskie Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy. Głównym celem konkursu jest pobudzenie i rozwijanie zainteresowan matematycznych wśród uczniów. Konkurs wymaga systematycznosci i dużego nakładu pracy. Nasi super matematycy systematycznie spotykali się na kole matematycznym, gdzie zmagali się z niełatwymi zadaniami. Konkurs dbywał sieęw soboty, co czasami wymagało tego, ze uczniowie rezygnowali z przyjemności czasu wolnego i z pełnym zapałem uczestniczyli w konnursie. I są efekty, warto było :). Nikodem Gapski i Michał Biesiadowski z klasy VI zajęli I miejsce, a na finale wywalczyli tytuł laureata, który zwalnia ich z piewrwszej części sprawdzianu szóstoklasisty i tym samym otwiera drogę do wybranego gimnazjum. Korneliusz Debiak z klasy VI zdobył III miejsce. Dużym sukcesem jest wynik osiągniety przez Piotra Więckowskiego z klasy V, zabrakło mu niewiele do wyróżnienia. Wszystkim uczestnikom należą się podziękowania za godne reprezentowanie szkoły i osiągnięcie tak wysokich rezultatów.
Dorota Makowiecka

Triathlon matematyczny


Zapraszam wszystkich chętnych uczniów z klas I-VI do ogólnopolskiego konkursu matematycznego “Triathlon matematyczny” w serwisie Matematyczne Zoo. Do wygrania są cenne nagrody: 18 tabletów i 30 pendrive’ów, a udział w konkursie jest bezpłatny. Od 20 listopada do 10 grudnia: przez 3 tygodnie, co piątek publikowane będą zadania do rozwiązania przez uczestników konkursu. Należy zarejestrować się na stronie http://triathlon.matzoo.pl i tam też znajduję się cały opis projektu i regulamin. Życzę powodzenia!!!
Dorota Makowiecka





--------------------------ROK SZKOLNY 2015/2016--------------------------





Liga Zadaniowa


II miejsce dla Nikodema Gapskiego w wojewódzkiej Lidze Zadaniowej z Matematyki
Dorta Makowiecka











Elżbieta Zawacka oczami uczniów


Elżbieta Zawacka
Elżbieta Zawacka - patronka naszej szkoły,
Elżbieta Zawacka – generał AK,
Odważna Polka, jedyna taka,
Co test najlepiej przeszła,
Skakała na spadochronach,
Jako cichociemna,
Nam, rodakom pomagała,
Pamiętamy o niej w dzień,
I w nocy,
Otrzymaliśmy od niej wiele pomocy,
Lubimy ją,
Jest dla nas ważna,
Nasza miła rodaczka.
Marianna Maksim kl.4



III Międzyszkolny Konkurs Wiedzy o Mikołaju Koperniku


29 kwietnia uczniowie klasy V w składzie: Laura Śniegocka, Michał Biesiadowski i Korneliusz Dębiak brali udział w III Międzyszkolnym Konkursie Wiedzy o Mikołaju Koperniku. Wykazali się bardzo dużą wiedzą o znanym uczonym i odpowiedzieli na 25 pytań przygotowanych przez organizatora.
Dorota Makowiecka

Najlepsi Matematycy


21 października 2014r. odbył się etap szkolny Konkursu Przedmiotowego dla uczniów szkół podstawowych. W naszej szkole brało udział 8 uczniów z klasy V i VI. Do etapu rejonowego, który miał miejsce 29 listopada 2014r. przeszli: Korneliusz Dębiak i Nikodem Gapski z klasy V oraz Hubert Szymański i Jakub Zoch z klasy VI. Uczniowie Ci musieli rozwiązać pięć tekstowych zadań matematycznych, które wymagały dużej wiedzy i myślenia logicznego . Jeden z nich przeszedł do etapu wojewódzkiego i zasługuje już na duże uznanie bo jest uczniem klasy V, to Nikodem Gapski. 31 stycznia 2015r. w Bydgoszczy wywalczył tytuł finalisty. Gratulacje!!!
Dorota Makowiecka



Najlepsi Przyrodnicy


16 października 2014r. w naszej szkole odbył się etap szkolny Konkursu Przedmiotowego z Przyrody dla uczniów szkół podstawowych. Przystapiło do niego 17 uczniów z klasy V I VI. Do dalszego etapu rejonowego przeszło 5 osób: Jadwiga Janowska z kl. VI, Nikodem Gapski z kl. V, Franek Mierzwicki z kl. VI, Hubert Szymański z kl. VI i Jakub Zoch z klasy VI. Zmagali się z testem przyrodniczym, który glównie dotyczył przyrody naszego kraju, zagadnień geograficznych, chemicznych i biologicznych. Gratulacje dla tych uczniów, którzy reprezentowali nas na etapie rejonowym!!!
Dorota Makowiecka

Liga Zadaniowa

W roku szkolnym 2013/2014 organizatorami konkursu matematycznego „Liga Zadaniowa” byli: Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych oraz Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty. Ponadto w Toruniu współorganizatorami konkursu był Wydział Edukacji Urzędu Miasta i Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli oraz Oddział Toruński Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty oraz Wydział Matematyki i Informatyki UMK sprawowali także patronat nad Konkursem. Etap rejonowy rozłożony był na 3 spotkania : 16 listopada 2013r., 11.01.2014r. i 1.03.2014r.. Uczniowie zmagali się przez kolejne soboty z trudnymi, nietypowymi zdaniami matematycznymi.


Ale było warto, o czym świadczą sukcesy. Remigiusz Uszok z klasy VI zajął II miejsce, Weronika Styka z klasy VI i Mikołaj Kryger z klasy VI zajęli III miejsce.
Serdecznie dziękuję za wytrwałość wszystkim uczestnikom i gratuluję!!!
Dorota Makowiecka




Maja Maksim w gronie najlepszych!

Maja Maksim z klasy VI została laureatką Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Języka Polskiego dla uczniów szkół podstawowych. Konkurs organizowany jest już od kilku lat pod patronatem Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy i składa się z trzech etapów: szkolnego, rejonowego i wojewódzkiego. O tytuł laureata Maja walczyła dzielnie i wytrwale, pokonując wielu uczniów z innych szkół. A wcale nie było łatwo! Maja musiała wykazać się znajomością zagadnień dotyczących nauki o języku i ortografii, teorii literatury, czytania ze zrozumieniem oraz umiejętnością redagowania dłuższej formy wypowiedzi na temat, z troską o kompozycję, sprawność stylistyczną i poprawność językową. Ponadto na etapie wojewódzkim obowiązywała znajomość pięciu lektur, określonych w regulaminie konkursu. Mimo dużego stresu, jaki towarzyszył chyba wszystkim „olimpijczykom”, Maja świetnie zaprezentowała swoją wiedzę i znalazła się w gronie najlepszych! Dzięki temu sukcesowi

jest zwolniona z zewnętrznego sprawdzianu szóstoklasisty i ma otwarte drzwi do wybranego przez siebie gimnazjum.
Gratulacje!
Lidia Bęben


Laureat z Matematyki

1 lutego 2014r. odbył się ostatni etap Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Matematyki dla Uczniów Szkół Podstawowych. Naszą szkołę reprezentował Remigiusz Uszok z klasy VI i uzyskał tytuł laureata. Z trudnymi i logicznymi zdaniami matematycznymi zmagał się przez trzy etapy: szkolny, rejonowy i wojewódzki. Nie było łatwo, po drodze dużo emocji, oczekiwania na wyniki i dużo pracy. Ale było warto, Remek będzie zwolniony ze sprawdzianu zewnętrznego po szkole podstawowej i tym samym uzyska 40 punktów a co najważniejsze będzie miał wstęp do wszystkich gimnazjów na terenie Torunia. Teraz czekamy na uroczystą galę laureatów konkursów przedmiotowych dla uczniów szkół podstawowych z województwa kujawsko-pomorskiego, na której zostaną wręczone statuetki i dyplomy laureata. Gratulacje!!!


Dorota Makowiecka

Laureatka z matematyki

27 marca 2013 r. w sali widowiskowej Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy odbyła się uroczysta gala laureatów konkursów przedmiotowych dla uczniów szkół podstawowych z województwa kujawsko-pomorskiego. W naszej szkole tytuł ten uzyskała Dominika Nawrocka z klasy VI. Z trudnymi zadaniami matematycznymi zmagała się przez trzy etapy: szkolny, rejonowy i wojewódzki. Było warto, Dominika została zwolniona ze sprawdzianu zewnętrznego po szkole podstawowej tym samym uzyskując maksymalna ilość punktów i ma wstęp do wszystkich gimnazjów na terenie Torunia. Wielkie gratulacje!!!
Dorota Makowiecka


Laureat z Ligii Zadaniowej

16 marca odbył się finał konkursu matematycznego Liga Zadaniowa. Michał Wójcik z klasy VI uzyskał na nim tytuł laureata, dzięki czemu został zwolniony ze sprawdzianu zewnętrznego i tym samym uzyskał maksymalna ilość punktów i wstęp do każdego gimnazjum. Konkurs składał z trzech etapów konkursowych i etapu finałowego. Uczestnicy rozwiązywali skomplikowane zadania matematyczne i zdobywali punkty. Do kolejnych etapów przygotowywali się poprzez rozwiązywanie zadań przygotowawczych. Wielkie gratulacje!!!
Dorota Makowiecka


Pociąg

Autor: Laura Śniegocka kl. III

W pierwszym wagonie - małe kurczaczki,
w drugim - kury, gęsi i kaczki.
W trzecim - kapusta i sałata,
w czwartym - kawa i herbata.
W piątym - bułeczki i konfitury.
W szóstym wielka kanapa ze skóry,
taka ogromna jak dla olbrzyma.
Ten wagon tego nie wytrzyma!
W siódmym jadą grzeczni uczniowie,
soczek z marchewki piją na zdrowie.
Ósmy wagon jest pełen koników.
W dziewiątym jedzie tysiąc chomików.
W dziesiątym - Pani Wychowawczyni,
z mnóstwem zeszytów w dużej skrzyni.
I to już koniec tego wierszyka,
bo pociąg szybko ze stacji znika.


Kangur 2012

15 marca odbył się MIĘDZYNARODOWY KONKURS MATEMATYCZNY „KANGUR 2012”. Inicjatorem konkursu jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Association „Kangourou Sans Frontieres” z siedzibą w Paryżu. Organizatorem polskiej edycji jest Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych, któremu patronuje Wydział Matematyki i Informatyki UMK w Toruniu. TUWiNM utrzymuje kontakt z organizacjami międzynarodowymi, współpracuje w opracowaniu testów, organizuje wydruk testów wraz z kartami odpowiedzi, oraz rozdziela nagrody główne. W naszej szkole brało udział 33 uczniów z klas II-VI. Uzyskaliśmy dwa bardzo dobre wyniki i cztery wyróżnienia:
Kornelia Kola kl. VI – wynik bardzo dobry
Michał Wójcik kl. V - wynik bardzo dobry
Nikodem Gapski kl. II– wyróżnienie
Remigiusz Uszok kl. IV – wyróżnienie
Mikołaj Kryger kl. IV – wyróżnienie
Dominika Nawrocka kl. V- wyróżnienie.
11 czerwca odbyło się uroczyste podsumowanie konkursu w Szkole Podstawowej nr 29 w Toruniu, gdzie nagrody odebrali: Kornelia Kola i Michał Wójcik. Wszystkim nagrodzonym Gratuluję!!!
Dorota Makowiecka

Kornelia laureatką z matematyki

Kornelia Kola z klasy VI została laureatką Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Matematyki dla Uczniów Szkół Podstawowych w roku szkolnym 2011/2012. O tytuł ten walczyła od listopada, kiedy to odbył się etap szkolny. Do etapu rejonowego oprócz Kornelii przeszli: Kinga Grabowska, Dominika Nawrocka i Michał Wójcik z klasy V. Do etapu wojewódzkiego, który odbył się w jednej z bydgoskich szkół podstawowych przeszła Kornelia. Zmagała się tam z zadaniami matematycznymi, które nie były łatwe, wymagały wiedzy, spostrzegawczości i sprytu. Konkurs składał się z dwóch części , w pierwszej były cztery zadania tekstowe a w drugiej dziesięć zadań krótkiej odpowiedzi. Pokonała w czasie tych etapów wielu uczniów z różnych szkół naszego województwa. Ciężka i wytrwała praca opłaciła się, Kornelia uzyskała tytuł LAURETA na zawodach, które miały miejsce 2 marca 2012r. Tytuł zwalnia ją z zewnętrznego sprawdzianu szóstoklasisty i ma otwarte drzwi do każdego gimnazjum. Za pozostałych uczniów , którym nie powiodło się w tym roku trzymamy mocno kciuki w przyszłym roku szkolnym. Wielkie GRATULACJE DLA KORNELII!

LIGA ZADANIOWA – Kornelia finalistką, Michał - III miejsce

Jak co roku i w tym nasi uczniowie brali udział w konkursie matematycznym „Liga Zadaniowa” dla uczniów szkół podstawowych oraz klas I i II gimnazjum. Organizatorami są: Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych oraz Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty. Ponadto w Toruniu współorganizatorami konkursu są Wydział Edukacji Urzędu Miasta i Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli. Z trudnymi zadaniami zmagali się: Kornelia Kola i Mateusz Grochalski z klasy VI oraz Kinga Grabowska, Dominika Nawrocka, Weronika Wojcinowicz i Michał Wójcik z klasy V. W czasie trzech spotkań na etapie rejonowym zbierali punkty za zrobione zadania, które to kwalifikowały ich do etapu wojewódzkiego czy zajęcie któregoś miejsca w konkursie. Uczniowie rozwiązywali zadania przygotowawcze na kole matematycznym i na dodatkowych spotkaniach z nauczycielem matematyki. Zadania te często był bardzo zaskakujące, nietypowe i o podwyższonym stopniu trudności, wymagały wiedzy, wytrwałości i spostrzegawczości a przede wszystkim logicznego myślenia. Do etapu wojewódzkiego przeszła Kornelia Kola i zajęła II miejsce uzyskując tytuł finalisty Ligii Zadaniowej, zabrakło jej dosłownie ciut aby uzyskać tytuł laureata. GRATULACJE!!! Michał Wójcik co trzeba podkreślić jest uczniem klasy V zajął III miejsce. GRATULACJE!!! Za pozostałych uczniów trzymamy kciuki w przyszłym roku szkolnym.

Uczniowie wiersze piszą...

Jeśli chcesz by las był śliczny,
dbaj by był czysty i ekologiczny.
Nie zostawiaj w nim butelek, puszek, ani żadnych śmieci,
bo niestety często tak robią,
nie tylko dorośli, ale także dzieci.
Nie łam drzewek,nie niszcz ściółki,
chroń zwierzaki oraz pszczółki,
także mrówki i owady
również płazy oraz gady,
bo ta mieszkańców gromada,
właśnie na las też się składa.
JEŚLI BĘDZIESZ CHRONIŁ LASY
BĘDĄ ŻYŁY PO WSZE CZASY!
Michał Lewandowski (z klasy III)

SZYSZKOLUDEK
W ciemnym lesie wśród jagódek,
Mieszkał sobie Szyszkoludek
Wstawał wcześnie, nie miał czasu,
Bowiem był strażnikiem lasu.
Kiedy rzucał ktoś papierki,
On podnosił rwetes wielki
Gdy się bawił zapałkami,
On obrzucał go szyszkami.
Kiedy łamał ktoś gałązki,
Strażnik dawał obowiązki:
- Zaraz tutaj zasadź drzewko!
- I podlewaj je konewką.
Las jest naszym przyjacielem,
Co przynosi darów wiele.
Szanujcie przyrodę, kochajcie las,
A Szyszkoludek pokocha Was.
autor:Franciszek Mierzwicki (z klasy III)

Lubię chodzić do lasu,
na las zawsze mam dużo czasu.
Nie siedzieć w domu,
tylko skradać się do lasu po kryjomu.

Można układać rysunki z szyszek,
poszukać siedmiu myszek,
zbierać grzyby i jagódki,
a tu... wyszedł robaczek malutki.

Tu motylek lata,
W lesie też jest mój Tata.
I mama też jest w lesie,
Więc możecie chodzić do lasu, kiedy tylko chcecie.

Maja Piotrowska (z klasy I)

„Wiosenna przygoda małego Krokusa”

Pewnego razu rósł sobie na łące mały, fioletowy Krokus. Był bardzo smutny.
Myślał, że jest tak mały, że nikt go nie zauważa i dlatego jest nieważny.
Pewnego dnia usłyszał, że Wiosna ma kłopoty, bo Zima nie chce jej wpuścić na Ziemię.
Prosił o pomoc swoich sąsiadów, którzy też chcieli Wiosny. Poszli do Zimy i poprosili Ją, aby wpuściła Wiosnę na Ziemię. Zima jednak tego nie chciała zrobić. Tak się zdenerwowała, że zamroziła niektórych z sąsiadów Krokusa. Krokus był tak dobrym kwiatkiem, że jego serce było bardzo gorące. Jak się rozpaliło, to ogrzało inne roślinki i już nie były zamrożone. Jak to zobaczyła Zima, to zrozumiała, że warto zrobić coś dla innych. Wpuściła Wiosnę na Ziemię. Krokus bardzo jej za to podziękował. Powiedział Jej, że teraz będą mogły rosnąć roślinki, a dzieci będą mogły się bawić na dworze. Po tym wydarzeniu, Krokus stał się tak ważny, że już nie uważał się za małego.
Był tak popularny, że każdy chciał jego autograf. Tej wiosny wszyscy byli szczęśliwy na łące. A Zima zrozumiała, że każdy ma swoją rolę na Ziemi i każda pora roku jest piękna. A Krokus zrozumiał, że każda roślinka, nawet bardzo mała jest ważna.
Ania Stein (klasa III)

Gdzie jest wiosna?

Był już kwiecień, a zima ciągle trwała. Dzieci z III klasy bardzo się smuciły, bo bardzo lubiły wiosnę i czekały na nią z niecierpliwością. Pewnego dnia Bratek, Kajusz i Filip siedzieli przy kominku. Zapatrzeni w płomienie. Nagle wpadli do niego. Znaleźli się w dziwnym miejscu, tam czekało na nich Lato. Lato powiedziało dzieciom, że Wiosna została porwana przez Zimę, która chciała trwać wiecznie.
Dzieci postanowiły uwolnić Wiosnę. Lato wskazało dzieciom miejsce gdzie znajduje się zamek Zimy. Chłopcy szli bardzo długo, było coraz zimniej. Nagle zobaczyli rzędy lodowych posągów. Znalazły się w lodowej komnacie, zobaczyły Wiosnę zamienioną w lodowy posąg. Nagle pojawiła się Zima i chciała zamienić dzieci w lodowe postacie. Chłopcy bardzo się przestraszyli i zaczęli płakać. Gorące łzy zaczęły topić lód. Jedna z łez spadła na posąg Wiosny, który zaczął się topić.
Dzieci z Wiosną zaczęły uciekać z zamku, lecz Zima zamknęła przejście. Wiosna próbowała otworzyć wyjście, lecz jej moc była za słaba. Bartek podbiegł do Zimy i wyrwał jej różdżkę z dłoni. Różdżką Wiosna otworzyła przejście i wszyscy uciekli. Saniami ciągnącymi przez polarne niedźwiedzie Zima goniła uciekinierów.
Wszyscy dotarli na polanę, gdzie czekały na nich Lato i Jesień z Matką Naturą. Zima pokłóciła się z Matką Naturą, która chciała ukarać Zimę i powiedziała:
-„Następnego roku nie będzie zimy, po jesieni nastąpi wiosna.”
Wtedy dzieci powiedziały, że każda pora roku jest potrzebna i dobra. Niektórzy lubią lato a inni zimę.
Matka Natura przyznała rację chłopcom, puściła Zimę wolno i przykazała jej, żeby wróciła w grudniu.
Nagle wszystkim dzieciom zakręciło się w głowie i obudzili się przed kominkiem. Dzieci spojrzały przez okno i zobaczyły, że rozkwita już wiosna.
Bartosz Lewandowski (klasa III)

BAJKA O CZTERECH PORACH ROKU

Była Wigilia. Święty Mikołaj rozwoził prezenty. Zamierzał dostarczyć prezent sportowcom – pałeczkę do sztafety, ale lecąc saniami pałeczka wypadła mu z worka. Złapała ją Pani Zima, obejrzała i pobiegła naprzód. Biegnąc sypała śniegiem, ziajała mrozem i powiewała silnym wiatrem. Była bardzo zmęczona i zatrzymała się na odpoczynek pod drzewkiem. Drzewko nie miało liści, gałęzie były obsypane śniegiem i szronem. Zima pobiegła dalej, ale słabła coraz bardziej. Niedaleko zamarzniętego stawu zobaczyła Panią Wiosnę i przekazała jej pałeczkę. Ucieszyła się Pani Wiosna i czym prędzej pobiegła przed siebie. Biegła tak prędko, że się zgrzała. Jej ciepło topiło śnieg i lód, a spod ziemi wyrastały pierwiosnki i przebiśniegi. Nabierała tempa, a im szybciej biegła, tym szybciej rozkwitały kwiaty i drzewa. Zmęczyła się i zatrzymała na odpoczynek pod drzewkiem. Drzewko było całe w pąkach, wyrastały malutkie, zielone listki. Wiosna pobiegła dalej i niedaleko lasu zobaczyła Panią Lato. Ostatkiem sił przekazała jej pałęczkę sztafety. Pani Lato rozpoczęła swój wyścig. Biegła prędko, od tego pędu nagrzewało się powietrze i Słonko grzało coraz mocniej. Zmęczona zatrzymała się pod drzewkiem, które zieleniło się od liści. Biegnąc dalej Pani Lato opadała z sił. Już nie nagrzewała tak powietrza, jak na początku swojej sztafety. Z trudem udało jej się przekazać pałeczkę Pani Jesieni. Pełna energii wyruszyła Pani Jesień przed siebie. Wokół niej pojawiali się jej przyjaciele – chmury deszczowe i wiatr. Dopingowali ją w biegu. Niestety musiała stanąć pod drzewkiem, żeby odpocząć. Nie miała zbyt wiele czasu, więc wylała farby na drzewka w wielkim pośpiechu i pobiegła dalej. Liście drzewka zabarwiły się w rozmaitych odcieniach żółci, brązu i czerwieni. Pani Jesień spostrzegła metę. Dobiegła do szarfy a tam czekał na nią Święty Mikołaj, który ucieszył się, że odzyskał pałeczkę.
Remigiusz Uszok (klasa III)

BAJKA O 4 PORACH ROKU

Pewnego razu były 4 pory roku: Wiosna , Lato , Jesień , Zima. Wiosna była bardzo miła i spokojna, Lato było również miłe i spokojne . Jesień była trochę zimna i wiatrowa, ale drzewa kwitły. Każda pora roku jest dobra! Zima była zimna, wiatrowa, chmurzysta. Każdy z dzieci myślał, że jest zła, ale też w końcu można zjeżdżać na sankach , jeździć na łyżwach, jeździć na nartach, przecież każda pora roku jest dobra. Pewnego razu pory roku się pokłóciły. Wiosna , Lato pokłóciły się z Jesienią i Zimą . Były bardzo zimne, chmurzyste, wiatrowe, a Jesień i Zima pokłóciły się o Wiosnę i Lato. Wszystko było odwrotnie. Żadna z nich przez tą kłótnię nie pracowała, bo przecież zapomniały o swoich obowiązkach. Na ziemi nie było już słońca, ani wiatru, każdy panikował i myślał, że to koniec świata. Wtedy Matka Natura stworzyła nową porę roku, jej misją jest pogodzenie pór roku. Ta pora jest bardzo ciepła w poniedziałki i wtorki, a w środy, czwartki i piątki jest bardzo zimna, chmurzysta i wiatrowa . Pory roku kłóciły się 2 lata, aż wkońcu nowa pora pogodziła 4 pory roku. Od tej chwili żadna z pór roku nie chciała być inną porą.
Bartek Łakomiec (klasa III)


Muzyka jest czystą emocją,
spotkaniem z drugim człowiekiem
to też ogromne przeżycie emocjonalne.
"Chopin Opowiadania"
to moja próba pełniejszego
przekazania emocji towarzyszących moim spotkaniom z ludźmi."

Wywiad z Chopinem T. Kwiatkowski

Pracę wykonała Adela Jankowska (Vklasa)


Fryderyk Chopin jest i będzie po wieki najwybitniejszym polskim kompozytorem, jeden z czołowych przedstawicieli romantyzmu nie tylko w Polsce ale i na świecie. Stworzone dzieła przez Chopina to jeden z największych skarbów polskiej kultury, a ich bezpośredniość oddziaływania i uniwersalne piękno przemawiają do odbiorców bez względu na różnice geograficzne, kulturowe, rasowe i wiekowe. Znajomość jego spuścizny oraz propagowanie wiedzy o twórczości i życiu wielkiego romantyka – nasi uczniowie poznali z wielkim entuzjazmem i przyłączyli się do kultywowania pamięci o Polskim kompozytorze – uczniowie wykonywali prace plastyczne oraz wzięli udział w II Powiatowym Konkursie Multimedialnym "Bliżej Chopina”. Nasz uczeń Szymon Suduł zdobył wyróżnienie w tej kategorii
Beata Fuerstenau

Wystawa fotografii

W związku z ogromnym zainteresowaniem fotografiką wśród uczniów, została ona wprowadzona na zajęcia plastyczne reprezentując współczesne kierunki w sztuce, jak: fotografia humanistyczna, portret oraz fotografia krajobrazowa i kreacyjna, otworkowa, wielokrotna ekspozycja.
Wystawa naszego ucznia Kajetana Bielickiego "Życie wśród natury”
Beata Fuerstenau





My jesteśmy trzecia klasa
W piłkę grać lubimy
A gdy lekcji przyjdzie czas
Pilnie się uczymy

Pani nasza Dorotka Sztuba
Jest najlepsza w świecie
Kocha dzieci i przyrodę
Chyba o tym wiecie

Pod kierunkiem Pani Dyrektor
Szkoła jest zadbana
Miło tu się spędza czas
Od samego rana

Wszystkie dzieci są szczęśliwe
W tej niewielkiej szkole
Przyjaźń tu panuje
Uczyć się tu wolę

Remek Uszok uczeń kl. III

CZTERY PORY ROKU
WIERSZE KINGI GRABOWSKIEJ
UCZENNICY III KLASY (10 LAT)

PANI WIOSNA

Wiosna, wiosenka jest blisko już …
Juhu!!! Pytasz czemu się tak cieszę?
Bo piękna jest.
Zaraz ci opis jej dam, posłuchaj:
Wiosna jest wesoła i radosna, dobra i miła
a także zdrowa oraz szczęśliwa
i kolorowa jest, że słów mi brak…
Ma suknię we wszystkich kolorach,
a wspomniałaś o butach.
Buty to ma jak iskierki dwie co kolorami błyszczą się.
Włosy to ma złocistozielone – pasują do jej korony.
Korona jest pięknie ozdobiona.
Tu trawka zielona tam kwiatek i piórko,
ptaszka tu nie brakuje, pyłek, motylek, kotki
i bazie oraz drzewka owocujące,
a owoce za brylanty się podające
w tej ślicznej koronce.
To cały opis Pani Wiosny, lecz tajemnicę zdradzę:
w ręku ma koszyk taki zwyczajny,
a w tym koszyku (wierzyć się nie chce),
są tam maleńkie (Wróżki Wiosenne)
Każdy wie co tam wyprawiają – Wiośnie pomagają,
Szykują pyłek czarodziejski, robią narzędzia
I najważniejsze uczą roślinki jak się zachować,
Gdy wiosna nadejdzie.
Wiecie już pewnie, że to fantazja, lecz kto wie
Może tak właśnie Wiosna wygląda?

LATO

Lato, czyli wakacje,
wakacje czyli atrakcje.
w lato można kąpać się,
wspinać się na góry
i w piasku robić dziury,
czyli zatoczki dla raka czy gumowej foczki.
Jak jedziesz do babci, a może cioci
z rodzicami i na kolonie albo zostajesz w domu
zabawy ci nie braknie,
gdyż to są właśnie prawdziwe wakacje.

JESIENNE WSPOMNIENIA

Pamiętasz jak kiedyś w liściach się tarzałeś beztrosko?
Wspomnienia jesieni inaczej zwane
są „marzeniami przyszłości”,
Oczekiwaniem na złote czasy letnie,
kiedy me oczy i dusza szaleje,
wtedy zobaczysz chmury bielawe i powiesz:
Lato już kończy się
i zanim obejrzysz się
dotrze do nas jesień.
I tak bez końca krok za krokiem
trwa życie w naturze
i kolejny przybywa roczek.
I dalej gnać będzie jesień.

PODMUCH ZIMY

A cóż to zimny i lodowaty
podmuch przynosi nam kto?
Ktoś mroźny i srogi ni człowiek, ni zwierze.
To zima w całej swej okazałości.
Daje znak jesieni, ze rządy przejmuje.
Choć mroczne i zimne,
czekają na nie ludzie,
bo to oznaka Świętego Mikołaja, sylwestra,
zabawy czyli:
lepimy bałwany,
na sankach zjeżdżamy,
na łyżwach jeździmy
i widzieć chcemy czy nie chcemy
widzimy ten cudny urok zimy.

Uczniowie wyróżniający się w nauce i uzdolnieni w różnych dziedzinach w klasach 1-3

I klasa
Ruciński Filip
Szymański Hubert
Zoch Jakub


II klasa
Caputa Małgorzata
Kryger Mikołaj
Maksim Maja
Smolińska Agata
Suminska Ewa
Suszek Sara
Urbański Filip

III klasa
Gizuń Kacper
Grabowska Kinga
Nawrocka Dominika
Olszewski Kacper
Suduł Szymon
Wójcik Michał

Uczniowie wyróżniający się w nauce w klasach 4-6

IV klasa
Kornelia Kola - 5,36
Dulat Oliwia - 5,18
Dutkowiak Ewelina - 5,00
Grochalski Mateusz - 4,91
Jankowska Adela - 4,91
Paulina Murawska - 4,91

klasa V
Wilmanowicz Ania - 5,4
Buchalska Weronika - 5,3
Małoń Zofia - 4,9
Konrad Agata - 4,8
Michońska Aleksandra - 4,8

Klasa VI
Kryger Agata - 5,4

Gutmańska Karolina - 5,3
Jastrzembska Dominika - 5,3
Jankowska Julia - 5,3
Marzygliński Maksym - 5,2
Marzyglińska Kinga - 5,0
Olszewska Julia - 4,9
Tomczyk Szymon - 4,9
Kulawik Zuzanna - 4,8
Paczkowska Monika - 4,8
Pawlicki Michał - 4,8
Wiśniewski Jakub - 4,8

SZKOLNY SYSTEM WSPIERANIA UCZNIA ZDOLNEGO

UCZEŃ ZDOLNY to każdy uczeń naszej szkoły. Zakładamy, że nasi uczniowie posiadają predyspozycje humanistyczne, artystyczne, matematyczne, przyrodnicze, sportowe oraz inne, przejawiające się
w różnych dziedzinach życia, systematycznie rozwijają indywidualne zainteresowania, uzdolnienia i osiągają sukces na miarę swoich możliwości. Zadaniem szkoły, we współpracy z rodzicami, jest wszechstronny rozwój każdego ucznia Szkoły Podstawowej nr 27, wczesne rozpoznawanie, rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i umiejętności wszystkich uczniów, tworzenie warunków do osiągania sukcesów oraz promowanie ich na terenie szkoły i w środowisku lokalnym.

Najprościej jest zdiagnozować ucznia, którego zdolności zostały już ujawnione, znacznie trudniej je rozpoznać u uczniów, u których nie ujawniły się one w sposób czytelny. Skuteczna komunikacja nauczyciela i rodzica sprzyja odkrywaniu drzemiących w dziecku talentów. Rodzina i szkoła to najważniejsze środowiska ucznia. Przy wsparciu rodzica, wykorzystaniu Jego doświadczenia i wiedzy, nauczyciel rozpozna i określi poziom zainteresowań i uzdolnień swoich uczniów. Pewnym pomysłem na pracę z uczniem zdolnym w szkole może być SZKOLNY SYSTEM WSPIERANIA ZDOLNOŚCI, tworzony przez nauczycieli, przy współpracy uczniów i ich rodziców, nastawiony na stworzenie optymalnych warunków dla indywidualnego rozwoju twórczego myślenia, zainteresowań i uzdolnień. W SP 27 powstał Szkolny Plan Rozwijania i Wspierania Zainteresowań i Uzdolnień , który ma za zadanie:
• zidentyfikowane i zdiagnozowane zainteresowań i uzdolnień uczniów na każdym etapie kształcenia i w ramach wszystkich przedmiotów szkolnych,
• nauka efektywnych sposobów samodzielnego przyswajania wiedzy i umiejętności, dokonywania samooceny, planowania własnego rozwoju,
• uzyskanie przez uczniów wiedzy o wyższym stopniu trudności, zgodnie z poziomem ich uzdolnień
i rozwoju intelektualnego,
• wzrost aktywności twórczej uczniów,
• promocja osiągnięć uczniów w szkole i środowisku lokalnym,
• systematyczne dokumentowanie rozwoju uzdolnień.

Do programu kwalifikujemy ucznia uzdolnionego, czyli wykazującego przeciętny poziom rozwoju umysłowego, połączony z ciekawością poznawczą i wysokim poziomem motywacji, przejawiającym się w samodzielnym i konsekwentnym poszukiwaniu odpowiedzi na stawiane przez siebie pytania.
Cechy ogólne, dziecka zdolnego:
• uczy się chętnie i łatwo,
• ma dobrą pamięć,
• posiada rozległą wiedzę ogólną,
• zadaje mnóstwo sondujących problem pytań,
• zagłębia się w szczególnie interesujące go dziedziny,
• wykazuje dużą ciekawość,
• ma żywą i twórczą wyobraźnię,

• z rozmysłem stawia sobie nowe wyzwania i sam wyszukuje problemy do rozwiązania,
• posługuje się wyszukanym językiem,
• preferuje pracę samodzielną,
• ma wiele własnych pomysłów na rozwiązanie problemu,
• łatwo nawiązuje kontakty z ludźmi,
• własne dążenia intelektualne traktuje jako wyzwanie i przyjemność,
• wykazuje zdolności przywódcze już we wczesnym wieku,
• wykazuje dużą wrażliwość na własne i innych uczucia,
• ma duże poczucie sprawiedliwości,
• ma wysokie wymagania względem siebie i innych,
• jest perfekcjonistą,
• wykazuje wysoki poziom oceny moralnej,
• wykazuje intensywność w uczuciach i zachowaniach.

Osiągnięcia w nauce i działaniach pozaszkolnych sprawiają, że zdolne dzieci postrzegamy jako te, na które nauczyciel może liczyć, nie tylko w konkursach, olimpiadach, zajęciach pozalekcyjnych, ale także w innych zadaniach szkolnych. Dzieci zdolne z entuzjazmem angażują się w dodatkowe prace, przyjmują rolę asystentów nauczyciela, nauka przychodzi im z łatwością; często podejmują zadania ponadprogramowe, mają szeroki zakres wiedzy ogólnej, a przede wszystkim predyspozycje psychiczne sprzyjające rozwojowi zdolności. Z drugiej jednak strony, to uczniowie bardzo wymagający, skłaniający nauczyciela do ciągłych poszukiwań pedagogicznych.

Opracowała K. Dulska
Literatura:
Bandura: Uczniowie zdolni i kierowanie ich kształceniem, Warszawa,1974
Borzym I. : Uczniowie zdolni, PWN, Warszawa 1977
Fechner – Sędzicka I. : Szkolny system wspierania zdolności, Aker, Toruń



-- do góry --