Szkoła Podstawowa nr 27 w Toruniu

Mikoaj Kopernik
autor: Olaf Hoffmann
klasa IVb



LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI W NASZEJ SZKOLE

ROK SZKOLNY 2023/2024

MOBILNE LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI


13.12.2023 w naszej szkole gościliśmy „Mobilne Laboratoria Przyszłości”. Na te wyjątkowe warsztaty czekaliśmy prawie rok! Warsztaty odbyły się dla chętnych uczniów z klas 4-8, bezpłatnie, w ramach rządowego projektu „Laboratoria Przyszłości”. Każda klasa uczestniczyła w dwóch z czterech warsztatów.

1 warsztat to „Sztuczne sieci neuronowe - wykorzystanie i zastosowanie sztucznej inteligencji w edukacji”, na których dowiedzieliśmy się co to jest sztuczna inteligencja i jak się uczy. Dowiedzieliśmy się również tego jakie są pozytywne aspekty i zagrożenia rozwoju sztucznej inteligencji. Dzięki tym warsztatów wiemy jak Chat GPT może wspierać nasz rozwój oraz jaki mamy wybór: tylko konsumować sferę rozrywki oferującą przez sztuczną inteligencję czy wykorzystywać nowoczesną technologię do nauki i rozwoju osobistego.

2 warsztat to „Mikrokontrolery”, podczas których poznaliśmy podstawy obsługi układów wejścia/wyjścia oraz w jaki sposób możemy je programować.

3 warsztat to „Podłoga Interaktywna Smart Floor”, dzięki której w naszej sali gimnastycznej pojawił się basen! 😊 Interaktywna podłoga oferuje ok 400 różnorodnych gier i aktywności. Uczniowie rozwiązywali sudoku, grali w gry tj. 4 w linii, bilard, malowali rysunek a nawet przeciągali linę!

4 warsztat to „Gogle VR Aktin”. Dzięki goglom VR spotkaliśmy się z niedźwiedziem polarnym, odwiedziliśmy stację badawczą na biegunie, wioskę Azteków, z bliska oglądaliśmy planety oraz mózg.

Wszystkie warsztaty były bardzo ciekawe i rozwijające. Największy efekt „wow” oczywiście zrobiły gogle VR i podłoga interaktywna. To był bardzo ciekawy dzień.

Dziękujemy prowadzącym za ciekawe warsztaty oraz wyczerpujące odpowiedzi na pytania, które nurtowały naszych uczniów.

#Laboratoria_Przyszłości
#laboratoria_przyszlosci

Honorata Herman-Meler

SZKOŁA UCZĄCA SIĘ Z MINECRAFT EDUCATION

W listopadzie 2023 rozpoczęliśmy przygodę z Minecraft Education. Minecraft Education to edukacyjna wersja znanej i uwielbianej na całym świecie gry komputerowej. Teraz, w wyniku współpracy Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Microsoftu w ramach programu Laboratoria Przyszłości, dostępna jest bezpłatnie dla uczniów klas 4-8 i nauczycieli do 6 maja 2024.

Ekplorujemy nowe mapy, chcemy wykorzystać grę do nauki matematyki, chemii, biologii, geografii, historii, języka angielskiego, fizyki, języka polskiego i informatyki. Propozycje zajęć dla wszystkich klas zostały przygotowane przez nauczycieli z całego świata. Jestem przekonana, że nauka w sześciennym świecie będzie bardzo przyjemna i ekscytująca :)



Pierwsze wrażenia uczniów:

"Minecraft Education to naprawdę ciekawa gra. Podczas grania można rozwijać swoje umiejętności i miło przyswajać wiedzę, nawet wspólnie z przyjaciółmi! Polecenia są w języku angielskim, ale są zrozumiałe. Osobiście wykonałam dopiero kilka tematów, lecz były one bardzo interesujące!


Najpierw zagrałam w tematy związane z chemią. Mogłam przeprowadzić wiele eksperymentów w laboratorium (nie dziwcie się jeśli coś wybuchnie), a potem poszukać różnych minerałów i sprawdzić, czy w ich składzie znajduje się tlen. Było to naprawdę fajne! Następnie, poszukałam czegoś związanego z biologią. Bawiąc się powtórzyłam wiele wiadomości o budowie serca. Na sam koniec przypomniałam sobie również kodowanie, będąc w kosmosie!

Minecraft Education to doskonałe połączenie przyjemności z nauką!
Serdecznie polecam!
- Larysa, klasa VIII

#Laboratoria_Przyszłości
#laboratoria_przyszlosci

Honorata Herman-Meler

CODE WEEK 2023 w "Laboratorium Przyszłości"

Code Week, czyli Europejski Tydzień Kodowania, to inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczniów. W tym roku nasi uczniowie klas 1-8 rozwiązywali zadania programistyczne z wykorzystaniem klocków Lego Education SPIKE zakupionych w ramach programu rządowego „Laboratoria Przyszłości”. Podczas dwóch tygodni (9-20.10.20223) skutery śnieżne omiłały góry lodowe, taksówki podjechały pod domy swoich klientów, synoptycy informowali nas jaka będzie pogoda, robotyczne chwytaki pomogły w sprzątaniu, powstało wesołe miasteczko, odbyły się wyścigi skoczków, nosorożce pokazały swoją siłę, trenerzy motywowali nas do ćwiczeń a tancerze breakdance wykonali zabawny taniec.

Code Week 2023 w naszej szkole to 32 lekcje informatyki, w której wzięło ok 15O uczniów. Mam nadzieję, że relacje filmowe chociaż w części pokazują emocje, dobrą zabawę i współpracę w parach oraz pełne zaangażowanie uczniów podczas wykonywania zadań.

Honorata Herman-Meler







CERTYFIKAT 2023

#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci

ROK SZKOLNY 2022/2023

W marcu 2022 rozpoczęliśmy zajęcia, na których wykorzystujemy pomoce dydaktyczne zakupione w ramach ministerialnego programu „Laboratoria Przyszłości”. Program ma na celu unowocześnić szkoły tak, aby zajęcia były angażujące i ciekawe dla uczniów. Laboratoria Przyszłości mają pomóc w odkrywaniu talentów oraz w kształceniu kompetencji przyszłości STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka).

W ramach programu nasza szkoła otrzymała drukarkę 3D, klocki Lego Spike Essential i Prime, zestawy Forbot Mistrz Arduino, sprzęt nagłaśniający, zestaw "mały elektryk" oraz studio nagrań czyli aparat Cannon, green screen, zestaw oświetleniowy, mikrofon kierunkowy, gimbal i statyw.
W pracowni pojawiły się również nowe, szersze stoły potrzebne podczas pracy z klockami oraz wygodne i funkcjonalne krzesła komputerowe.

Na stronie internetowej będziemy regularnie umieszczać filmiki i zdjęcia, na których pokażemy jak wykorzystujemy nasze nowe pomoce dydaktyczne.

#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci

Honorata Herman-Meler

Animacje poklatkowe

Uczniowie klasy 5 i 6 zainspirowani pracą z aparatem cyfrowym, statywem, mikrofonem i oświetleniem tworzyli animacje poklatkowe wykazując się nie tylko kreatywnymi pomysłami, ale również zdobytymi w tym roku szkolnym umiejętnościami technicznymi. Powstały animacje, na różne tematy. Uczniowie w tym roku walczą o statuetkę Oskara w kategorii „najlepszy twórca animacji poklatkowej 2023”. Pokaz Oskarowy odbędzie się 22 czerwca 2023, najlepszego twórcę wybiorą wszyscy uczniowie klas 1-8.
Animacje nominowane do Oscara:












#Laboratoria_Przyszłości
#laboratoria_przyszlosci
Honorata Herman-Meler

Projektowanie 3D

W maju 2023, uczniowie klas 4-8 rozpoczęli swoją naukę projektowania 3D. Dla każdego dziecka zostało utworzone konto w programie Tinkercad, które umożliwia pracę w aplikacji zarówno w szkole jak i w domu. Uczniowie z wrodzoną ciekawością i kreatywnością rozpoczęli pracę na własnymi projektami poznając możliwości aplikacji Tinkercad. Projekty zostaną wydrukowane w drukarce 3D w czerwcu.

#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci

Honorata Herman-Meler

Lekcje programowania w klasie 4 i 5

Nauka programowania z klockami Lego Education Spike umożliwia pracę na wielu poziomach "wtajemniczenia". Lego SPIKE Essential jest przeznaczony dla początkujących. Łagodnie wprowadza dzieci w świat programowania. Pracę z tym zestawem klocków wybierają uczniowie, którzy potrzebują więcej czasu i ćwiczeń aby poczuć się pewniej.
Z kolei Lego SPIKE Prime wybierają uczniowie, którzy już posiadają kompetencje, potrzebują wyżej postawionej poprzeczki. Uczniowie samodzielnie wybierają model, który chcą zbudować i zaprogramować, dzięki temu ich zaangażowanie i motywacja do samodzielnego rozwiązania problemu szczególnie wzrasta.

Dlatego praca z zestawami kloców Lego Education SPIKE sprawia, że uczniowie chętnie z nimi pracują, a przez to rozwijają swoje umiejętności logoicznego myślenia oraz pracy w parach lub małych zespołach.

#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci

Honorata Herman-Meler

SESJA ZDJĘCIOWA Z OKAZJI DNIA KOBIET

8 marca 2023 odbyła się sesja zdjęciowa z okazji Dnia Kobiet. Uczestniczyły w niej uczennice 8 klasy. Podczas sesji nauczyły się samodzielnie rozłożyć sprzęt (tj. green screen, oświetlenie, statyw fotograficzny) oraz doskonaliły obsługę aparatu cyfrowego. Dziewczyny, mogły sprawdzić się w dwóch rolach fotografa i modelki. Okazało się, że fotografowanie jest trochę łatwiejsze :) Zdjęcia wykonane podczas sesji zostały poddane obróce cyfrowej w programie Gimp.

#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci

Honorata Herman-Meler

Lekcja techniki w klasie 6


Uczniowie klasy szóstej, wykorzystując zestaw „Mały elektryk” otrzymany w ramach programu Laboratoria Przyszłości, na lekcji techniki budowali obwody elektryczne – latarkę i wiatrak według załączonego schematu. Uczniowie nie kryli satysfakcji z takiej formy zajęć. Tymon, Szymon, Łukasz i Wiktor jednogłośnie stwierdzili, że „najfajniejszy był wiatraczek i była to super lekcja z większą ilością wiedzy praktycznej niż teoretycznej”.

#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci

Kinga Andruszkiewicz

Lekcja informatyki w klasie 6


LEGO Education SPIKE Prime to najlepsze narzędzie do nauki przedmiotów STEAM dla uczniów klas 4-8 szkoły podstawowej. Uczniowie uczą się programować intuicyjną metodą „przeciągnij i upuść” w języku opartym na języku programowania Scratch, a w klasie 8 na Pythonie.

Na ostatniej lekcji informatyki uczniowie klasy 6 podjęli wyzwanie aby stworzyć bezpieczny sejf. Powstały pierwsze programy, które będą udoskonalane na następnej lekcji.

#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci

Honorata Herman-Meler

Lekcja plastyki w klasie 7

Na lekcji plastyki uczniowie klasy siódmej, wykorzystując aparat Cannon, green screen oraz zestaw oświetleniowy zakupione w ramach programu "Laboratoria Przyszłości" tworzyli „Żywe obrazy”. Swoją postawą, ubiorem, mimiką przedstawiali wybrane przez siebie autentyczne dzieła malarskie.

Uczniowie odtworzyli min. „Ostatnią wieczerzę” Leonarda da Vinci; „Mężczyznę w czerwonym turbanie” Jana van Eycka; „Młodą kobietę na wybrzeżu” Edvarda Muncha

Niektórzy siódmoklasiści wykazali się sporą kreatywnością, wykorzystując wszelkie dostępne środki, aby jak najwierniej odtworzyć wybrany przez siebie obraz.

#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci

Kinga Andruszkiewicz

Lekcje informatyki w klasie 1

Nauka przez zabawę to ulubiona forma pracy na lekcjach informatyki w klasie pierwszej. Z klockami LEGO Education Spike Essenntial nauka programowania nigdy się nie nudzi. Na ostatniej lekcji uczniowie poznali intrukcje warunkowe, nagrywali własne dźwięki i tworzyli alarmy zwierzęce wg swojego pomysłu.

#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci

Honorata Herman-Meler

PROJEKTUJEMY 3D OZDOBY NA CHOINKĘ

Uczniowie klasy 7 dzięki programowi Laboratoria Przyszłości w grudniu 2022 rozpoczęli swoją przygodę z projektowaniem 3D. Pierwsze zadanie jakie wykonali to projekt ozdoby na choinkę. Pracowali w programie Tinkercad.
Oto wrażenia spisane "na gorąco" podczas pracy nad własnymi projektami:

Maja: "Projektowanie 3D jest interesujące, dobrze się przy tym bawimy, możemy zaprojektować najróżniejsze projekty jakie nam się tylko wymarzą."

Hania: "Uważam że to bardzo nowoczesny sposób na uczenie się poprzez zabawę, sprawia mi to dużo przyjemności."

Larysa: "Projektowanie 3D w programie Tinkercad jest bardzo ciekawe i nie jest takie trudne."

Jurek: "Od 2 lat projektuję w Blenderze, cieszę się, że teraz w szkole mogę wydrukować swoje projekty. Aktualnie projektuję model naszej szkoły."

#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci

Honorata Herman-Meler

LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI – STUDIO NAGRAŃ

#laboratoria_przyszłości
#laboratoria_przyszlosci

W tym roku szkolnym, dzięki Laboratoriom Przyszłości stworzyliśmy w pracowni komputerowej studio nagrań. Uczniowie klas 5-8 pracowali w zespołach, otrzymali kilka tematów filmów do wyboru (np. presja rówieśnicza, jak dbać o naszą planetę, jak segregować śmieci, profilaktyka uzależnień, jak zdobyć przyjaciela).


Na początku pracowali nad scenariuszem, potem nagrywali sceny w studio nagrań czyli z green screenem, mikrofonem kierunkowym, profesjonalnym oświetleniem oraz bardzo dobrym aparatem z funkcją kamery. W niektórych scenariuszach pojawiły się „sondy uliczne”, które były nagrywane przed szkołą i boisku szkolnym. Uczniowie używali do tego gimbala. Po nagraniach przyszedł czas na montaż. Wybór programu, w którym był montowany film należał do uczniów. Program, który cieszył się największą popularnością to Cup Cut, ponieważ jest prosty w obsłudze, umożliwia kluczowanie ekranu oraz montaż na smartfonach i komputerach. Pierwsze zmontowane filmy już powstały inne są jeszcze w postprodukcji.










Uczniów klasy trzeciej również zaciekawiło studio nagrań w pracowni. Ich zadaniem było samodzielne napisanie wiadomości ze świata, kraju lub szkoły oraz ich przeczytanie przed kamerą. Samodzielnie nagrywali swoje wystąpienia. Marcelina z klasy piątej zmontowała całość, oto efekty tego zadania:





Honorata Herman-Meler

Code Week 2022 z Lego Education Spike

W dniach 7-13.10.2022 w naszej szkole odbył się Europejski Tydzień Kodowania (EU Code Week). Uczniowie klas 1-8 uczyli się projektować i programować wykorzystując klocki Lego Education Spike Essential oraz Prime zakupione dzięki programowi Laboratoria Przyszłości. Dzięki takim pomocom dydaktycznym nauka programowania i radość tworzenia idą w parze a tym samym wzrost poczucia własnych kompentecji oraz wiara we własne możliwości.

#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci

Honorata Herman-Meler

Kamera! Akcja! czyli studio nagrań w naszej szkole!

Dzięki wyposażeniu zakupionemu w ramach programu Laboratoria Przyszłości uczniowie naszej szkoły przez ostatnie 2 tygodnie nagrywają filmy wg własnych scenariuszy i pomysłów. Przy okazji poznają pracę z aparatem cyfrowym, statywem, gimbalem, mikrofonem kierunkowym oraz green screenem. Dzięki temu rozwijają swoją kreatywność i szlifują pracę w zespole. Kolejnym krokiem będzie samodzielny montaż filmów.

Premiery filmów odbędą się na specjalnym pokazie, na którym zobaczymy efekty pracy naszych początkujących scenarzystów, reżyserów, dźwiękowców, oświetleniowców i montażystów :)

#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci

Honorata Herman-Meler



ZACZYNAMY PRZYGODĘ Z DRUKARKĄ 3D

Pełni ekscytacji rozpakowaliśmy dziś i uruchomiliśmy drukarkę 3D. To dla nas wszystkich niezwykłe wydarzenie, ponieważ nawet nie śmieliśmy marzyć o takiej drukarce w szkole. Dzięki Laboratoriom Przyszłości stało się to możliwe. Zanim nauczymy się sami projektować wykorzystujemy gotowe projekty i poznajemy możliwości drukarki.



#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci

Honorata Herman-Meler

LEKCJE PROGRAMOWANIA
W LEGO EDUCATION SPIKE I PRIME

Lekcje programowania nabrały innego wymiaru dzięki klockom Lego Education Spike oraz Prime. Dzięki klockom programowanie stało się łatwiejsze i o wiele bardziej atrakcyjne. Uczniowie z pełnym zaangażowaniem wykonują wszystkie zadania, doskonalą umiejętności logiczne oraz pracy w parach, zresztą wszystko widać na filmach poniżej :)



#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci

Honorata Herman-Meler

PROGRAMUJEMY ZWIERZĘCY ALARM

W marcu 2022 rozpoczęliśmy przygodę z nauką programowania dzięki programowi Laboratoria Przyszłości mogliśmy zakupić klocki Lego Education Spike. Klocki o których marzyliśmy :) Nauka programowania stała sie teraz prosta, łatwa i bardzo przyjemna :) zobaczcie sami!



#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci

Honorata Herman-Meler