W marcu 2022 rozpoczęliśmy zajęcia, na których wykorzystujemy pomoce dydaktyczne zakupione w ramach ministerialnego programu „Laboratoria Przyszłości”. Program ma na celu unowocześnić szkoły tak, aby zajęcia były angażujące i ciekawe dla uczniów. Laboratoria Przyszłości mają pomóc w odkrywaniu talentów oraz w kształceniu kompetencji przyszłości STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka).
W ramach programu nasza szkoła otrzymała drukarkę 3D, klocki Lego Spike Essential i Prime, zestawy Forbot Mistrz Arduino, sprzęt nagłaśniający, zestaw "mały elektryk" oraz studio nagrań czyli aparat Cannon, green screen, zestaw oświetleniowy, mikrofon kierunkowy, gimbal i statyw.
W pracowni pojawiły się również nowe, szersze stoły potrzebne podczas pracy z klockami oraz wygodne i funkcjonalne krzesła komputerowe.
Na stronie internetowej będziemy regularnie umieszczać filmiki i zdjęcia, na których pokażemy jak wykorzystujemy nasze nowe pomoce dydaktyczne.
#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci
Honorata Herman-Meler
Lekcje programowania w klasie 4 i 5
Nauka programowania z klockami Lego Education Spike umożliwia pracę na wielu poziomach "wtajemniczenia".
Lego SPIKE Essential jest przeznaczony dla początkujących. Łagodnie wprowadza dzieci w świat programowania. Pracę z tym zestawem klocków wybierają uczniowie, którzy potrzebują więcej czasu i ćwiczeń aby poczuć się pewniej.
Z kolei Lego SPIKE Prime wybierają uczniowie, którzy już posiadają kompetencje, potrzebują wyżej postawionej poprzeczki.
Uczniowie samodzielnie wybierają model, który chcą zbudować i zaprogramować, dzięki temu ich zaangażowanie i motywacja do samodzielnego rozwiązania problemu szczególnie wzrasta.
Dlatego praca z zestawami kloców Lego Education SPIKE sprawia, że uczniowie chętnie z nimi pracują, a przez to rozwijają swoje umiejętności logoicznego myślenia oraz pracy w parach lub małych zespołach.
#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci
Honorata Herman-Meler
SESJA ZDJĘCIOWA Z OKAZJI DNIA KOBIET
8 marca 2023 odbyła się sesja zdjęciowa z okazji Dnia Kobiet. Uczestniczyły w niej uczennice 8 klasy.
Podczas sesji nauczyły się samodzielnie rozłożyć sprzęt (tj. green screen, oświetlenie, statyw fotograficzny) oraz doskonaliły obsługę aparatu cyfrowego.
Dziewczyny, mogły sprawdzić się w dwóch rolach fotografa i modelki. Okazało się, że fotografowanie jest trochę łatwiejsze :)
Zdjęcia wykonane podczas sesji zostały poddane obróce cyfrowej w programie Gimp.
#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci
Honorata Herman-Meler
Lekcja techniki w klasie 6
Uczniowie klasy szóstej, wykorzystując zestaw „Mały elektryk” otrzymany w ramach programu Laboratoria Przyszłości, na lekcji techniki budowali obwody elektryczne – latarkę i wiatrak według załączonego schematu. Uczniowie nie kryli satysfakcji z takiej formy zajęć. Tymon, Szymon, Łukasz i Wiktor jednogłośnie stwierdzili, że „najfajniejszy był wiatraczek i była to super lekcja z większą ilością wiedzy praktycznej niż teoretycznej”.
#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci
Kinga Andruszkiewicz
Lekcja informatyki w klasie 6
LEGO Education SPIKE Prime to najlepsze narzędzie do nauki przedmiotów STEAM dla uczniów klas 4-8 szkoły podstawowej. Uczniowie uczą się programować intuicyjną metodą „przeciągnij i upuść” w języku opartym na języku programowania Scratch, a w klasie 8 na Pythonie.
Na ostatniej lekcji informatyki uczniowie klasy 6 podjęli wyzwanie aby stworzyć bezpieczny sejf. Powstały pierwsze programy, które będą udoskonalane na następnej lekcji.
#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci
Honorata Herman-Meler
Lekcja plastyki w klasie 7
Na lekcji plastyki uczniowie klasy siódmej, wykorzystując aparat Cannon, green screen oraz zestaw oświetleniowy zakupione w ramach programu "Laboratoria Przyszłości" tworzyli „Żywe obrazy”. Swoją postawą, ubiorem, mimiką przedstawiali wybrane przez siebie autentyczne dzieła malarskie.
Uczniowie odtworzyli min. „Ostatnią wieczerzę” Leonarda da Vinci; „Mężczyznę w czerwonym turbanie” Jana van Eycka; „Młodą kobietę na wybrzeżu” Edvarda Muncha
Niektórzy siódmoklasiści wykazali się sporą kreatywnością, wykorzystując wszelkie dostępne środki, aby jak najwierniej odtworzyć wybrany przez siebie obraz.
#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci
Kinga Andruszkiewicz
Lekcje informatyki w klasie 1
Nauka przez zabawę to ulubiona forma pracy na lekcjach informatyki w klasie pierwszej.
Z klockami LEGO Education Spike Essenntial nauka programowania nigdy się nie nudzi.
Na ostatniej lekcji uczniowie poznali intrukcje warunkowe, nagrywali własne dźwięki i tworzyli
alarmy zwierzęce wg swojego pomysłu.
#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci
Honorata Herman-Meler
PROJEKTUJEMY 3D OZDOBY NA CHOINKĘ
Uczniowie klasy 7 dzięki programowi Laboratoria Przyszłości w grudniu 2022 rozpoczęli swoją przygodę z projektowaniem 3D. Pierwsze zadanie jakie wykonali to projekt ozdoby na choinkę.
Pracowali w programie Tinkercad.
Oto wrażenia spisane "na gorąco" podczas pracy nad własnymi projektami:
Maja: "Projektowanie 3D jest interesujące, dobrze się przy tym bawimy, możemy zaprojektować najróżniejsze
projekty jakie nam się tylko wymarzą."
Hania: "Uważam że to bardzo nowoczesny sposób na uczenie się poprzez zabawę, sprawia mi to dużo przyjemności."
Larysa: "Projektowanie 3D w programie Tinkercad jest bardzo ciekawe i nie jest takie trudne."
Jurek: "Od 2 lat projektuję w Blenderze, cieszę się, że teraz w szkole mogę wydrukować swoje projekty. Aktualnie projektuję model naszej szkoły."
#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci
Honorata Herman-Meler
LABORATORIUM PRZYSZŁOŚCI – STUDIO NAGRAŃ
#laboratoria_przyszłości
#laboratoria_przyszlosci
W tym roku szkolnym, dzięki Laboratoriom Przyszłości stworzyliśmy w pracowni komputerowej studio nagrań. Uczniowie klas 5-8 pracowali w zespołach, otrzymali kilka tematów filmów do wyboru (np. presja rówieśnicza, jak dbać o naszą planetę, jak segregować śmieci, profilaktyka uzależnień, jak zdobyć przyjaciela).
Na początku pracowali nad scenariuszem, potem nagrywali sceny w studio nagrań czyli z green screenem, mikrofonem kierunkowym, profesjonalnym oświetleniem oraz bardzo dobrym aparatem z funkcją kamery. W niektórych scenariuszach pojawiły się „sondy uliczne”, które były nagrywane przed szkołą i boisku szkolnym.
Uczniowie używali do tego gimbala. Po nagraniach przyszedł czas na montaż. Wybór programu, w którym był montowany film należał do uczniów.
Program, który cieszył się największą popularnością to Cup Cut, ponieważ jest prosty w obsłudze, umożliwia kluczowanie ekranu oraz montaż
na smartfonach i komputerach. Pierwsze zmontowane filmy już powstały inne są jeszcze w postprodukcji.
Uczniów klasy trzeciej również zaciekawiło studio nagrań w pracowni. Ich zadaniem było samodzielne napisanie wiadomości ze świata, kraju lub szkoły oraz ich przeczytanie przed kamerą. Samodzielnie nagrywali swoje wystąpienia. Marcelina z klasy piątej zmontowała całość, oto efekty tego zadania:
Honorata Herman-Meler
Code Week 2022 z Lego Education Spike
W dniach 7-13.10.2022 w naszej szkole odbył się Europejski Tydzień Kodowania (EU Code Week). Uczniowie klas 1-8 uczyli się projektować i programować wykorzystując klocki Lego Education Spike Essential oraz Prime zakupione dzięki programowi Laboratoria Przyszłości.
Dzięki takim pomocom dydaktycznym nauka programowania i radość tworzenia idą w parze a tym samym wzrost poczucia własnych kompentecji oraz wiara we własne możliwości.
#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci
Honorata Herman-Meler
Kamera! Akcja! czyli studio nagrań w naszej szkole!
Dzięki wyposażeniu zakupionemu w ramach programu Laboratoria Przyszłości uczniowie naszej szkoły przez ostatnie 2 tygodnie nagrywają filmy wg własnych scenariuszy i pomysłów.
Przy okazji poznają pracę z aparatem cyfrowym, statywem, gimbalem, mikrofonem kierunkowym oraz green screenem. Dzięki temu rozwijają swoją kreatywność i szlifują pracę w zespole.
Kolejnym krokiem będzie samodzielny montaż filmów.
Premiery filmów odbędą się na specjalnym pokazie, na którym zobaczymy efekty pracy naszych początkujących scenarzystów, reżyserów, dźwiękowców, oświetleniowców i montażystów :)
#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci
Honorata Herman-Meler
ZACZYNAMY PRZYGODĘ Z DRUKARKĄ 3D
Pełni ekscytacji rozpakowaliśmy dziś i uruchomiliśmy drukarkę 3D. To dla nas wszystkich niezwykłe wydarzenie, ponieważ nawet nie śmieliśmy marzyć o takiej drukarce w szkole. Dzięki Laboratoriom Przyszłości stało się to możliwe.
Zanim nauczymy się sami projektować wykorzystujemy gotowe projekty i poznajemy możliwości drukarki.
#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci
Honorata Herman-Meler
LEKCJE PROGRAMOWANIA W LEGO EDUCATION SPIKE I PRIME
Lekcje programowania nabrały innego wymiaru dzięki klockom Lego Education Spike oraz Prime. Dzięki klockom programowanie stało się łatwiejsze i o wiele bardziej atrakcyjne.
Uczniowie z pełnym zaangażowaniem wykonują wszystkie zadania, doskonalą umiejętności logiczne oraz pracy w parach, zresztą wszystko widać na filmach poniżej :)
#Laboratoria Przyszłości
#laboratoriaprzyszlosci
Honorata Herman-Meler
PROGRAMUJEMY ZWIERZĘCY ALARM
W marcu 2022 rozpoczęliśmy przygodę z nauką programowania dzięki programowi Laboratoria Przyszłości mogliśmy zakupić klocki Lego Education Spike. Klocki o których marzyliśmy :)
Nauka programowania stała sie teraz prosta, łatwa i bardzo przyjemna :) zobaczcie sami!