Szkoła Podstawowa nr 27 w Toruniu

Mikoaj Kopernik
autor: Olaf Hoffmann
klasa IVb



POLECAMY

Jak zbudować domki dla pożytecznych owadów?


Na to pytanie znają odpowiedź uczniowie klasy 2, którzy 21.10.21 zbudowali własnoręcznie takie domki. Proste konstrukcje można wykonać przy użyciu trzciny, kartonu po soku lub butelki plastikowej. Domki dla owadów pożytecznych należy ustawić w miejscu osłoniętym od deszczu i wiatru. Najlepsza jest zaciszna i słoneczna przestrzeń po południowej lub południowo-wschodniej stronie domu, pod dachem, szeroką rynną, we wnętrzu altany, pod wiatą czy między drzewami w sadzie.

Domek dla owadów to doskonały sposób, aby zwabić pożyteczne owady do naszego ogrodu i pomóc im przetrwać chłody.

Nie wszystkie owady w ogrodzie to szkodniki – wręcz przeciwnie, większość gatunków jest pożyteczna. Nie tylko nas żywią – zapylając rośliny i umożliwiając ich wytwarzanie owoców, ale także właśnie bronią nas przed szkodnikami i są sprzymierzeńcami w walce z nimi.

W naturalnych warunkach, niezachwianych przez ingerencję człowieka, panuje równowaga. Wszelkie problemy biorą się stąd, że przyrodę próbujemy poprawiać. Żeby w naszym ogrodzie zapanowała równowaga, powinniśmy pomóc pożytecznym owadom. Z tych najważniejszych można wymieć pszczoły – nie tylko miodne, ale przede wszystkim dzikie murarki, które w zapylaniu kwiatów są wydajniejsze niż pszczoły miodne, a do tego nie tworzą rojów i nie atakują ludzi. Równie pożyteczne w zapylaniu kwiatów są trzmiele.

Z kolei niedocenianym drapieżcą jest biedronka i złotook (oraz ich larwy), żywiące się mszycami. Jednak wiele z nich ginie na skutek barbarzyńskiego zwyczaju wypalania łąk, inne tracą miejsca bytowania na skutek... rozwoju budownictwa (u murach bez szczelin trudno się schronić), problemem są też nasze zbyt zadbane ogrody, z niedostateczną ilością kwitnących i miododajnych roślin.

Aby pomóc owadom (i innym pożytecznym zwierzętom, takim jak jeże czy ptaki) dobrze jest pozostawić fragment „dzikiego ogrodu”, czy kwietnej łąki. Bezpośrednią pomocą będzie też domek dla owadów. Postawiony w ogrodzie późnym latem lub jesienią zapewni schronienie pożytecznym owadom. Wiosną zagoszczą w nich również pszczoły murarki.

(źródło: http://www.e-ogrodek.pl/a/domek-dla-owadow-jak-go-zbudowac-i-dlaczego-warto-9183.html)

Jak zbudować domek dla biedronek?

Fotorelacja z tworzenia domków przez uczniów klasy 2

Honorata Herman-Meler

ZRÓBMY SZUM WOKÓŁ WODY

Wodę zużywamy pijąc herbatę, myjąc naczynia, biorąc prysznic, piorąc ubrania. Jednak czy tylko wtedy? Setki, a nawet tysiące litrów wody wykorzystywane są w procesie produkcji artykułów, z których codziennie korzystamy. Taką wodę nazywamy „wirtualną”, a ilość wody, która została zużyta lub została zanieczyszczona mierzymy jako ślad wodny.

W tym roku szkolnym uczniowie wzięli udział w akcji Polskiej Akcji Humanitarnej pod hasłem „Zróbmy szum wokół wody”. I naprawdę narobili szumu. Najpierw przedyskutowali, czy mamy wpływ na to, ile wody ludzie mają na innych kontynentach, do czego ludziom na całym świecie jest potrzebna woda i czy wszystkim jest jej potrzeba tyle samo. Następnie ustalili, że oszczędzanie wody to za mało i podzielili się pomysłami, co jeszcze możemy zrobić, aby wody na Ziemi nie zabrakło nikomu. Na podstawie tych dyskusji i przemyśleń powstały ciekawe prace (komiksy, opowiadania z ilustracjami, prezentacje) pod tytułem „Historia kropli wody” oraz plakaty i informacje o tym, jak w domu, w każdym jego pomieszczeniu, sami dbają o zmniejszenie śladu wodnego.

Wy też możecie wiele zdziałać, aby zmniejszyć swój ślad wodny. Zapraszamy! Jolanta Kola



GAZETY ON-LINE stworzone przez uczniów klas siódmych

GAZETA THE BEST GAMES 2021

KSIĄŻKI, KTÓRE WARTO PRZECZYTAĆ - POLECA KLASA 7b

KSIĄŻKI, KTÓRE WARTO PRZECZYTAĆ - POLECA KLASA 7a

KSIĄŻKI, KTÓRE WARTO PRZECZYTAĆ - POLECA KLASA 4

KSIĄŻKI, KTÓRE WARTO PRZECZYTAĆ - POLECA KLASA 5

KSIĄŻKI, KTÓRE WARTO PRZECZYTAĆ - POLECA KLASA 6

ZAJRZYJ WIRTUALNIE DO BIBLIOTEKI SZKOLNEJ I WYPOŻYCZ KSIĄŻKĘ



"ZEMSTA" WG UCZNIÓW KLASY VII

Witajcie!
Tutaj uczniowie z klasy 7. Kilka tygodni temu braliśmy udział w projekcie z języka polskiego „Bawimy się z Fredrą”. Naszym zadaniem było nagranie filmu na podstawie lektury pt. „Zemsta” Aleksandra Fredry. Nasz zespół zdecydował się nagrać cały pierwszy akt utworu wraz z zabawną reklamą w połowie filmu. Chcielibyśmy wam opowiedzieć o kulisach tego ambitnego projektu. Wszyscy włożyliśmy dużo pracy w jego realizację. Spotykaliśmy się trzykrotnie, aby ustalić scenariusz filmu, ułożyć dialogi, wykonać elementy scenografii oraz wykreować oryginalny strój dla każdej postaci. Pracując nad scenariuszem sugerowaliśmy się fragmentami z filmu pt. „Zemsta”. Trzecie spotkanie wymagało od nas najwięcej inwencji twórczej. W kreatywny sposób podchodziliśmy do wyboru stroju oraz odpowiedniego makijażu. Zależało nam, aby wszystkie elementy projektu zgrały się ze sobą, a efekt końcowy przypadł do gustu publiczności. Spędziliśmy przy charakteryzacji oraz nagrywaniu filmu ponad 6 godzin. Do każdego kadru podchodziliśmy z zaangażowaniem, ale również dużą dawką humoru. Ostatnim etapem produkcji filmu był montaż oraz dodanie muzyki adekwatnej do epoki utworu. Nie było łatwo zmontować film zawierający mnóstwo różnorodnych plików. Na szczęście po wielu spędzonych na montażu godzinach, film był gotowy. Życzymy miłego oglądania!

Adam Sobociński, Adam Graczyk, Jakub Michniewicz, Antoni Kucharski, Zuzanna Barczykowska oraz Melania Dąbrowska z klasy 7.

"RODACY-BOHATEROM" - zaczynamy!

Od 10 do 20 grudnia 2019 zbieramy dary w ramach akcji: "RODACY-BOHATEROM" Paczka dla polskiego Kombatanta na Kresach – Boże Narodzenie 2019

• Akcja Rodacy Bohaterom jest stworzona przez Stowarzyszenie Odra-Niemen i trwa od 2010 roku
• Akcja wspiera głównie polskich kombatantów w kraju i na Kresach, ale też polskie szkoły i polskie organizacje na Kresach
• Akcja jest apolityczna i ponad podziałami, wspiera polskie środowiska na Kresach

O tych co zostali…

Na terenach dzisiejszej Litwy, Białorusi, Ukrainy i Łotwy żyją nadal żołnierze Armii Krajowej i innych organizacji niepodległościowych. Razem ze swoimi rodzinami, Sybirakami i pomagającymi im polskimi środowiskami, tworzą wciąż silną patriotyczną i tożsamościową podstawę dla Rodaków w Polsce i poza jej granicami. Poprzez zbieg różnorodnych losów historycznych, przez przebywanie do późnych lat pięćdziesiątych w łagrach stalinowskich, pozostali po wojnie za wschodnią granicą. Do dziś dumnie pielęgnują pamięć o swoich dowódcach, poległych kolegach, uczą młode pokolenia patriotyzmu, wzmacniają tożsamość polską i narodową kulturę. Rozsiani po całych Kresach, porozdzielani wieloma granicami, żyjący w różnych państwach, w różnych systemach politycznych, będący w różnej sytuacji ekonomicznej, ciągle są dla nas częścią naszej polskiej wspólnoty.

Rodacy – Bohaterom w naszej szkole

W naszej szkole akcję Rodacy – Bohaterom Rada Samorządu Uczniowskiego organizuje po raz kolejny. To okazja do tego aby przybliżyć historię naszego kraju oraz okazać wdzięczność, solidarność i pomoc rodakom mieszkającym na Kresach.

Pakowanie paczek

Od 10 do 20 grudnia można przynosić do szkoły artykuły do paczek (do sekretariatu szkoły). 20 grudnia, po lekcjach, odbędzie się wspólne tworzenie i wypisywanie kartek świątecznych oraz pakowanie paczek. Na spotkanie zapraszam wszystkich chętnych uczniów, rodziców i nauczycieli.

Lista artykułów do wzorcowej paczki

Ta akcja jest doskonałą lekcją solidarności z rodakami mieszkającymi poza granicami Polski, dlatego bardzo liczę na zaangażowanie.

JAK WYGLĄDA PRZEKAZYWANIE PACZEK? - REPORTAŻ

Honorata Herman-Meler
Opiekun Samorządu Uczniowskieg

Gra z UMK

Nasza szkoła będzie brała udział w unikatowym projekcie edukacyjnym GRA z UMK, związanym z wykorzystaniem gier planszowych w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Zorganizowane będą na terenie szkoły rozgrywki w gry planszowe: Totem i Planeta o wysokim walorze edukacyjnym dla uczniów klas 4-8. Proszę zapoznać się z zasadami gier i osoby chętne zapraszam do zapisu do 15 października 2019r. u Pani Doroty Makowieckiej. Osoba zgłaszająca się przynosi zgodę od rodziców na udział w rozgrywkach. Rozgrywki dobędą się na terenie szkoły od 16- 23 października.

1. Zasady gry Totem http://gry.nk.com.pl/totem-instrukcja-wideo/

2. Zasady gry Planeta https://www.rebel.pl/product.php/1,606/108709/Planeta.html

3. Regulamin https://absolwent.umk.pl/panel/wp-content/uploads/Rozgrywki-GRA-z-UMK-2019-2020-Regulamin.pdf

4. Zgoda rodzica https://absolwent.umk.pl/panel/wp-content/uploads/Rozgrywki-GRA-z-UMK-2019-2020-Zgoda-rodzica-na-udzia%C5%82-dziecka.pdf

REGULAMIN ROZGRYWEK

ZGODA RODZICA


Zapraszam koordynator akcji Dorota Makowiecka Dzień Tabliczki Mnożenia - Licencja

Olimpiada Matematyczna Juniorów

Klub Czytelnika przedstawia...

Macie przed sobą opowiadanie Szymka Szota, pełne niespodziewanych zwrotów akcji. Pomysł na nie powstał w związku z zadaniem domowym na lekcję języka polskiego, ale kontynuacja całej historii pojawiła się na spotkaniach szkolnego Klubu Czytelnika. Z tego co wiem, na tym nie koniec.

Szymek obecnie jest w piątej klasie, a od kl. I, czyli od 5 lat aktywnie uczestniczy w spotkaniach Klubu Czytelników i Pisarzy. Oprócz polecania sobie nawzajem ulubionych książek na naszych spotkaniach prezentujemy także wiersze i opowiadania własnego autorstwa. Kto wie, może czytać będziecie za chwilę pierwsze próby pisarskie przyszłego poczytnego pisarza książek dla dzieci i młodzieży?

OPOWIADANIE SZYMONA

TYMEK Z KLUBU CZYTELNIKA

Jestem Tymek, chodzę do kl. II. Interesuję się czytaniem książek, geografią, architekturą i programowaniem.

Lubię książki podróżnicze, przygodowe, o Oriencie, zwłaszcza o Japonii i Chinach. Ja tez podróżuję z rodzicami i np. latem wybieram się do Hongkongu.

Chciałbym wam polecić 3 świetne książki:

„Machiną przez Chiny” Łukasza Wierzbickiego o podróży poślubnej z Litwy do Szanghaju – na motocyklu dwoje ludzi pokonało 20000 km!!!

„Banzai” – Japonia dla dociekliwych Zofii Fabjanowskiej – Micyk to opowieść o japońskim piśmie, języku, jedzeniu, ubiorze, sztukach walki, a nawet kreskówkach.

„Tonja z Glimmerdalen” Marii Paar o przygodach malej łobuziary radzącej sobie z problemami, z którymi nawet dorośli sobie nie radzą.

Miłej lektury!

Tymon Szóstak z klasy II



CZY?TAM!

Cześć! Jestem Zosia i chodzę do II klasy. Czasami gubię rękawiczki i worek do wuefu. Lubię czytać książki, ponieważ są ciekawe. Kiedy przeczytam jakąś, to idę do biblioteki i wypożyczam np. 7 książek. Pewnego razu podczas czytania książki czułam się tak, jakbym siedziała na leżaku w Turcji. Moje ulubione książki to seria Holly Webb o zwierzętach oraz „Magiczne drzewo”. Z tej serii chciałabym wam polecić „Czerwone krzesło”. Na spotkaniach Klubu Czytelnika najbardziej lubię dzielić się swoimi wrażeniami z przeczytanych lektur.

Hej! Jestem Pola z IVB. Lubię czytać książki do tego stopnia, że na każdej przerwie śniadaniowej chodzę do biblioteki szkolnej. Do moich ulubionych lektur należy cała seria o Mikołajku. Podczas spotkań Klubu Czytelnika najbardziej lubię robić pantomimę do opowiadań moich koleżanek i kolegów o polecanych przez nich książkach. Sama też piszę.

Bez spojlera czyli Szymon poleca

Hej! Jestem Szymek z kl. IV B i bardzo lubię czytać książki. Szczególnie o piłkarzach lub książki przygodowe. Bardzo zainteresowała mnie biografia Roberta Lewandowskiego, a także książki „Najfutbolniejsi”, „Czerwona kartka dla Sprężyny”. Uwielbiam czytać, ponieważ książki pozwalają wejść w inny świat. Gdy czytam książkę, to ciągle pojawiają się pytania: Co się dalej stanie? Jak się to zakończy? Podczas spotkań Klubu Czytelnika w świetlicy szkolnej najchętniej opowiadam o swoich ulubionych lekturach. Lubię też pisać i chciałbym zapoznać Was z zabawnym wierszykiem, który niedawno napisałem.
Szymon Szot, kl. IV B




Był sobie Jacek,
który robił placek.
Najpierw w chacie pozamiatał,
a potem placek zagniatał.
Choć nie znał przepisu,
użył cienkopisu.
I rysował nim po placku,
oj Jacku, Jacku.
Później placek zwałkował
i przepiłował.
Kiedy placek się grzał,
Jacek się tylko śmiał.
I wyjął ten placek,
ten niezdarny Jacek.
Placek był mały,
ale dla Jacka doskonały.
Przyszedł kolega Jacka
i wypróbował placka.
Kolega się zdziwił,
a potem się skrzywił.
Jacek też spróbował,
placek mu nie smakował.
Rodzice placek wyrzucili
i weseli nie byli.
Sprzątania było niemało,
aż im się odechciało.
Rodzice posprzątali
i Jackowi karę dali,
na komputerze grać mu nie pozwalali.
Oj Jacek, Jacek,
Masz, Jacku, placek.

autor: Szymon Szot z IVB

W ramach zajęć komputerowych klasa 6 przygotowuje krótkie fimliki korzystając z darmowych narzędzi. Poniżej będziemy prezentować wybrane dzieła:









Przedstawienie klasy 3b



ECHO KLASY TRZECIEJ


GAZETKA KLAS trzecich - Jesień


GAZETKA KLAS DRUGICH - LATO


WIOSENNA GAZETKA KLAS DRUGICH


ZIMOWA GAZETKA KLAS DRUGICH


GAZETKA KLAS II - JESIEŃ


---------------------------------ROK SZKOLNY 2015/2016------------------------



Dla Szóstoklasistów

Drodzy szóstoklasiści na stronie Matematycznego ZOO znajduje się 20 zestawów testów przygotowujących do matematycznej części sprawdzianu szóstoklasisty. Opracowano je, aby pomóc Wam jak najlepiej przygotować się do tego ważnego egzaminu, i oswoić się z jego nową formułą. A co najważniejsze, możecie przetestować swoje umiejętności i już teraz dowiedzieć się, jak to będzie na sprawdzianie. Po rozwiązaniu każdego testu otrzymacie: wynik testu, oraz oceny wymaganych na egzaminie umiejętności,prawidłowe rozwiązanie do testu, punkty przy każdym zadaniu i porównanie Twoich odpowiedzi z rozwiązaniem testu,komentarz eksperta, oceniający Twój poziom i wyróżniający działy tematyczne, nad którymi warto jeszcze popracować. Życzę miłej i owocnej pracy:) LINK DO STRONY
Dorota Makowiecka

KOCHAM MATMĘ - GWO

Ponad połowa 5- i 6-latków ma uzdolnienia matematyczne. Rozwijajmy je nie tylko w szkołach, ale także w domach... Polecamy RODZICOM! KOCHAM MATMĘ - cykl zadań, które pomogą Twojemu dziecku zrozumieć matematykę!
Matematyczne zabawy z dziećmi nie zajmą Wam więcej niż 15 minut.

Wszystkie zabawy i minilekcje znajdziecie TUTAJ DLA KLAS I-III
TUTAJ DLA KLAS IV-VI

Polecam n-l matematyki Dorota Makowiecka

Echo klasy III

„Tak niedawno żeśmy się spotkali,
a dziś już rozstania nadszedł czas,
tyle żeśmy z sobą przeżywali,
a dziś już wspomnienia łączą nas...”
Słowami tej piosenki chcę dziś pożegnać się z Wami, Kochane Dzieci, i z Waszymi Rodzicami w tym naszym ostatnim wydaniu klasowej gazetki „Echo klasy III”. Przez te trzy lata wiele się wydarzyło, spędziliśmy wspólnie miłe chwile na nauce i zabawie, wspólnie urządzaliśmy klasowe imprezy, wychodziliśmy do kin i muzeów, wyjeżdżaliśmy na wycieczki i zajęcia ekologiczne do Zielonej Szkoły na Barbarce. Pozostaną nam wspomnienia, zwłaszcza te miłe i przyjemne, a te siedem numerów naszej klasowej gazetki z klasy II i III niech będą taką kroniką, która przypomni Wam naszą szkołę i sukcesy, jakie odnosiliście. Na koniec życzę wszystkim wesołych i przyjemnych wakacji, bo w pełni zasłużyliście na letni wypoczynek. Do zobaczenia we wrześniu, Wy w klasie czwartej, a ja w pierwszej.
Wasza wychowawczyni Dorota Sztuba

Ostatni, 7 numer gazetki klasy III
Warto przeczytać!

Echo klasy III

6 numer gazetki klasy III
Gorąco polecamy!

Listy do sportowców

Szanowny Panie Lewandowski!
Zwracam się do Pana jako fan polskiego futbolu. Ja również jestem sportowcem i podobnie jak Pan cieszę się ze swoich zwycięstw i głęboko przeżywam swoje porażki. Jest Pan dla mnie wzorem do naśladowania. Udowodnił Pan, że dzięki wytrwałości i ciężkiemu treningowi można dokonać rzeczy naprawdę wielkich. Serdecznie Pana pozdrawiam.
Wiktor Rabant z klasy III
Szanowny Panie Adamie!
Zwracam się do Pana jako do mistrza świata. Podziwiam Pana, szczególnie dlatego, że sam nigdy nie jeździłem na nartach. Jest Pan dla mnie wzorem do naśladowania! Życzę Panu sukcesów w nowym zawodzie.
Piotr Więckowski z klasy III
Szanowna Pani Otylio!
Nazywam się Agata i mam 10 lat. Od szóstego roku życia rodzice zapisali mnie na basen. Od tej pory regularnie uczęszczam na lekcje pływania. Czasami treningi są wyczerpujące i męczące i wtedy, kiedy mam już dość, myślę o Pani i o Pani sukcesach. Pni Otylio jak Pani to się udało, że zaszła Pani tak daleko i zdobyła tyle medali? Teraz wiem, że na taki wynik trzeba wielu lat długich treningów. To przecież jest bardzo żmudna i ciężka praca. Sama jestem na początku drogi. Życzę więc sobie tyle cierpliwości i charakteru ducha co miała Pani. Jest Pani dla mnie autorytetem! Z poważaniem.
Agata Sosińska z klasy III

Echo klasy III

Nowy numer gazetki klasy III
Gorąco polecamy!

Echo klasy II

Oto kolejny - letni numer gazetki klasy II

Malowane piaskiem

Klasa IV wybrała się w plener aby stworzyć architekturę z piasku tzw. sztukę ludową, niektórzy uczniowie chcieli stworzyć piramidy jakie były budowane w starożytnym Egipcie, ale jak się okazało było to zbyt trudne do wykonania.

CIEKAWOSTKA: MALOWANIE PIASKIEM

Jest to technika zaczerpnięta ze sztuki ludowej Kujaw. Na sztywnej kartce papieru rysujemy przy pomocy kleju biurowego zamierzony temat, najlepiej prosty i szybki w wykonaniu, gdyż klej szybko schnie, a następnie na to sypiemy suchy i drobny piasek. W miejscach zaznaczonych klejem piasek się przylepi i powstanie rysunek fakturowy. Można też przygotować szablon z wyciętym, wzorem, który po przyłożeniu smarujemy klejem, po podniesieniu wysypujemy piaskiem jak poprzednio. Powstaje wzór jak z szablonu, ale wypukły, fakturowy, który po wyschnięciu kleju można malować w dowolny sposób.
Beata Fuerstenau

Echo klasy II

Oto kolejny, tym razem wiosenny numer gazetki klasy II

Zachęcam do przeczytania - drugi numer gazetki klasy II - w wersji elektronicznej.
Dorota Sztuba

Pierwszy numer gazetki klasy II.

Super miejsce!!!

9 października 2012 r. klasa III zwiedziła muzeum w Łysomicach. To miejsce, które przedstawia życie codzienne mieszkańców ziemi chełmińskiej sprzed 100-150 lat.
Na progu Regionalnej Izby Historii i Tradycji powitał nas sam kustosz pan Adam Kozłowski. Ależ to było słodkie powitanie! Każdy mógł posmakować wafli pieczonych w 100-letniej wafelnicy. Następnie przenieśliśmy się na wieś polską i dowiedzieliśmy się jak żyli nasi przodkowie. Zwiedziliśmy kuźnię pełną podków, narzędzi kowalskich, izbę z oryginalnymi sprzętami (skrzynie, łóżka, kołowrotki). Jest tam też klasa szkolna ze szkolnymi ławkami z kałamarzami z początku XIX wieku! Wszyscy wykazaliśmy się odwagą i zwiedziliśmy ziemiankę, w której mieszkali partyzanci w czasie wojennej zawieruchy.
Dziękujemy Panu Adamowi Kozłowskiemu za podróż w czasie, za piękne wiersze, humor i słodkie przyjęcie.
Dziękujemy Państwu Katarzynie i Mariuszowi Kozłowskim za zorganizowanie wycieczki.
Klasa III
Strona na której możecie obejrzeć relację z naszej wycieczki…
Fot. Agnieszka Jankierska-Wojda


Rok szkolny 2010/2011

POSZUKIWANIA ROZPOCZĘTE…

W naszej szkole powstało koło: Toruń – Młodzieżowa Stolica Kultury, którego głównym zadaniem jest odkrywanie ciekawych miejsc dla młodzieży w naszym mieście.
Na pierwszym spotkaniu, kiedy szukaliśmy miejsca, które moglibyśmy odwiedzić okazało się, że tych miejsc jest niezbyt wiele. Jako pierwsze postanowiliśmy odwiedzić Planetarium i Orbitarium
i sprawdzić, czy to ciekawe miejsce dla 10-12 latków.

W Planetarium obejrzeliśmy seans „8 planet”, na którym dowiedzieliśmy się, o toczących sporach dotyczących jeszcze do niedawna 9 planety - Plutonu. Ta wiedza przyda nam się również na lekcjach przyrody w VI klasie. Potem odwiedziliśmy Orbitarium, w którym było bardzo ciekawie, ponieważ mogliśmy doświadczyć ile waży sok litrowy na każdej z planet, księżycu i słońcu. Okazało się, że na Słońcu 1L soku jest tak ciężki, że trudno go podnieść! Dowiedzieliśmy się ile ważylibyśmy na Słońcu, Merkurym, Jowiszu, Księżycu itd. Zobaczyliśmy jak powstaje trąba powietrzna i chmury. Wizyta w Orbitarium była dla nas bardzo odkrywcza i zaskakująca. Wyszliśmy jednak z niedosytem - dla nas było za mało interaktywnych eksponatów.
Na koniec zgodnie stwierdziliśmy, że to był dobry wybór na spędzenie sobotniego popołudnia ze znajomymi.
Zatem Planetarium, a szczególnie Orbitarium, wpisujemy na listę miejsc, które warto odwiedzić w Toruniu.

Lekcja w Muzeum Etnograficznym

19.05.2011 pojechaliśmy do Muzeum Etnograficznego. Mieliśmy zajęcia, które nas wiele nauczyły. Najpierw weszliśmy do starej chaty. Oglądaliśmy eksponaty. Mieliśmy się zająć naszym fikcyjnym młodszym bratem. Porównywaliśmy akcesoria do wychowywania dziecka – jakie były kiedyś, a jakie są teraz. Uczyliśmy się piosenek, które były kiedyś śpiewane małym dzieciom. Bawiliśmy się również zabawkami z dawnych lat. Kiedy nasz fikcyjny brat Klemens zasnął mogliśmy się pobawić. Wyszliśmy na dwór. A tam, nauczyliśmy się chodzić na szczudłach, jeździliśmy na hulajnogach. A także przeciągaliśmy linę i bawiliśmy się w zabawy, które mają już 150 lat.
Po lekcji muzealnej poszliśmy na lody, aby oficjalnie otworzyć sezon letni. Niestety wycieczka musiała się skończyć. Ale i tak było super!
Oliwia Dulat (kl. V)

Lekcja muzealna w Ratuszu

Przedstawiamy nasz najnowszy wynalazek: „kapsułki czasu”. Połykasz kapsułkę i znajdujesz się w tym samym miejscu tylko ileś lat wcześniej. Niestety, kapsułki nie zawsze przenoszą w okres jaki byśmy chcieli. Zdarzyło się to, kiedy z kółkiem „Toruń-młodzieżowa stolica kultury” chcieliśmy cofnąć się do czasów, gdy w Toruniu panowali Krzyżacy, a przenieśliśmy się pod koniec XIX wieku do epoki zwanej epoką dam i dżentelmenów.
Na lekcji muzealnej w Ratuszu, pt. "Zabaw dawnych czar", czyli jak bawił się dawny Toruń, poznaliśmy ówczesne zwyczaje towarzyskie oraz miejsca, w których torunianie spędzali czas wolny. Przebrani w XIX suknie i smokingi uczyliśmy się tańczyć walca oraz poloneza. Zobaczyliśmy fotoplastykon oraz kartę dań hotelu Polonia. Dawny Toruń był na pewno czarujący, ale cieszymy się, że teraz możemy chodzić bez przyzwoitki! :)
Kinga Grabowska

Serdecznie dziękujemy Pani Magdzie Sokołowskiej, za niesamowite "przeniesienie w czasie".
Gorąco polecamy - uczestnicy zajęć

Muzeum Podróżników

Uczestnicy Koła odkryli w lutym kolejne ciekawe, warte odwiedzenia miejsce. Jest nim Muzeum Podróżników mieszczące się przy ul. Franciszkańskiej 11. Patronem muzeum jest torunianin: Tony Halik, znany polski podróżnik. Muzeum podzielone jest na dwie wystawy. Pater i pierwsze piętro zajmuje wystawa stała zatytułowana „Tony Halik. Urodzony dla przygody”. Na parterze znajdziemy biograficzne pamiątki takie jak metrykę urodzenia, argentyński paszport, liczne nagrody jeszcze liczniejsze zdjęcia z Amazonii, Meksyku, Azji czy Alaski. Dzięki tej części wystawy dowiedzieliśmy się jak naprawdę nazywał się Tony Halik (Mieczysław Sędzimir Antonio Halik). Na pierwszym piętrze znajduje się kolekcja pamiątek z wypraw. Walizki z naklejkami lotniczymi z całego świata, wyroby sztuki ludowej: nakrycia głowy, broń, ozdoby, amulety, rytualne maski. Zbiór jest imponujący. Zachwyciła nas również kolekcja kluczy hotelowych, w których mieszkał Tony Halik.

Oprócz wystawy stałej zobaczyliśmy wystawę fotografii „Wyspy skarbów-Nowa Zelandia”. Zdjęcia przedstawiają niedostępne fiordy, wulkany, gejzery, lodowce, naleśnikowe skały, ale również i miasta te nowoczesne, jak te, w których czas jakby się zatrzymał. Tę wystawę można zobaczyć do 27 marca.

Po „odbyciu” podróży do egzotycznej Nowej Zelandii, zobaczyliśmy za oknem znowu nieustępliwą zimę, dlatego postanowiliśmy poprawić sobie nastrój rozgrzewając się prawdziwą belgijską gorącą czekoladą – w pobliskiej pijalni czekolady. Osobiście sprawdziliśmy, że 600 substancji, które są zawarte w czekoladzie pozytywnie działają na zdrowie. Chronią przed wieloma chorobami, stymulują układ odpornościowy, poprawiają nastrój a nawet chronią przed próchnicą! Dziś nauka potwierdza to, o czym wiedzieli już wojownicy azteccy, którzy przed wiekami pokrzepiali się napojem z kakaowego proszku!
Honorata Herman-Meler

Centrum Sztuki Współczesnej – odsłona pierwsza

27 listopada wyruszyliśmy na niezbyt dla nas znanego miejsca, jakim jest Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu. Ponieważ nie jesteśmy szczególnymi fanami muzeów ani sztuki współczesnej szliśmy tam z pewnymi obawami – czy aby na pewno to będzie ciekawe spędzone sobotnie popołudnie. W CSW byliśmy umówieni na warsztaty, których celem było przybliżenie wystawy pt. „Melancholia sprzeciwu”. Sam tytuł wzbudzał już nasz niepokój, czy aby na pewno zrozumiemy, „co autor miał na myśli”. Na szczęście szybko okazało się, że udział w warsztatach to było dobra decyzja. Panie , które prowadziły warsztaty objaśniały nam kontekst powstania dzieła, opowiadały o jego autorze. Ponadto przy każdej ekspozycji mieliśmy do wykonania jakieś zadanie, nawiązujące oczywiście do tego, co właśnie oglądaliśmy. I tak między innymi poznaliśmy nową technikę pisania kurzem, rozśmieszyło nas „protestujące ziewanie”, poznaliśmy ciekawe sposoby i rady na trudne sytuacje np., kiedy odetną wodę albo, co zrobić z dziurawymi spodniami. Wiemy na pewno, że bez przewodnika wystawa była by nudna a przede wszystkim niezrozumiała. Po zwiedzeniu wystawy każda grupa dostała zadanie: stworzyć własną wystawę w … szafce! Dostaliśmy wiele przyborów do tego celu, nie pozostało, więc nam nic innego, jak puścić wodze fantazji i dobrze się bawić tworząc własne dzieło.
Wystawa „Melancholia sprzeciwu” prezentuje prace, które były tworzone przez artystów mieszkających w postsowieckich krajach, ich dzieła są często sprzeciwem wobec panującego wtedy systemu. Dla nas te czasy wydają się bardzo odległe i niezrozumiałe. Trudno nam sobie wyobrazić, że w sklepach nie ma towaru, albo kolejka po papier toaletowy była taka, jakby przyjechała Beyonce. Dzięki Paniom prowadzącym warsztaty mogliśmy, chociaż trochę poznać świat, w którym żyli także i nasi rodzice.
Po warsztatach postanowiliśmy dowiedzieć się, co jeszcze ciekawego można robić w CSW. I tutaj również zostaliśmy mile zaskoczeni. Ponieważ okazało się, że do „Pokoju z kuchnią” - miejsce na parterze w CSW, można po prostu przyjść, spotkać się przyjaciółmi, porozmawiać, wypić gorącą czekoladę (obok jest kawiarenka) i zupełnie za darmo, bez biletów. W „Pokoju z kuchnią” osą bardzo nietypowe, ciekawe meble – kanapy i stoły do siedzenia. Naprawdę miejsce, w którym można poczuć się bardzo swobodnie.
W CSW działa również Kino Centrum, w którym odbywają się projekcje filmów dla wszystkich grup wiekowych w tym: dla mam z niemowlakami, poranki rodzinne, kino dla seniora.
W CSW znajduje się również księgarnia i czytelnia, w której są książki tradycyjne jak i elektroniczne.
Odwiedziliśmy również taras widokowy, który znajduje się na dachu Centrum.
Na koniec zrobiliśmy sobie chwilę relaksu i odpoczynku na super miękkich i dużych fotelach. Tak nam się podobało w CSW, że nie chcieliśmy wracać do domu.
Podsumowując, odkryliśmy naprawdę ciekawe dla nas miejsce w Toruniu, gdzie można miło spędzić czas, dowiedzieć się nowych rzeczy i spotkać z przyjaciółmi.
Recenzenci koła Toruń-Młodzieżowa Stolica Kultury

Rok szkolny 2009/2010

PODRÓŻ W CZASIE

Kilka lat temu Gazeta Pomorska wydała cykl starych fotografii Torunia sprzed blisko 100 lat. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 27 dostali zadanie (w ramach dodatkowego zadania z informatyki) sfotografowania tych samych miejsc tak jak wyglądają dziś. Efekty są zaskakujące.
Honorata Herman-Meler




Uważamy, że strona sieciaki.pl to ciekawa i pouczająca strona internetowa. To bezpieczna strona, z której można dowiedzieć się, które gry są bezpieczne. Można na niej znaleźć ciekawe informacje i posłuchać „sieciomuzy”. Na stronie można zalogować się, obejrzeć ciekawe filmiki.
Kornelia i Adelka

Zrób to sam - Rękawiczkowy Królik

Zbliżają się święta, zamiast kupować prezent zrób coś własnoręcznie. Proponujemy na początek zrobić króliczka z rękawiczki.

Przygotuj:rękawiczke,szmatkę,gumkę recepturkę,sztywny czarny i biały papier (zdjęcie nr 1)

Najpierw włóż do środka rękawiczki trzy palce zostawiając środkowy i serdeczny - to będą uszy królika. Do środka rękawiczki włóż szmatkę i zawiąż gumką recepturką.

Na koniec naklej oczy, nos i buzie nie zapomnij o dużych zębach! Teraz wystarczy zapakować królika i prezent gotowy! Kinga i Dominika z klasy III



Polecam film "Załoga G". Film jest o wyszkolonych tajnych agentach - świnkach morskich, które podejmują misję dla rządu Stanów Zjednoczonych. Mają powstrzymać pewnego multimilionera, który planuje zawładnąć światem za pomocą odpowiednio zaprogramowanego sprzętu gospodarstwa domowego. Sprawdźcie sami, czy im się to uda...
Adrian Rindfleisch


Polecam panią Honoratę na złe humorki, na dolegliwość niewiedzy i gdy nic ci się nie chce!
Można ją znaleźć od poniedziałku do piątku w sali komputerowej lub świetlicy.
Kornelia Kola